تولید محتوا

_

درون مایه یا محتوا چیزی است که همه انسان ها از آن استفاده می کنند و یا به آن نیاز دارند. همچنین محتوا موجودیتی می باشد، که هر انسانی توانایی درک و فهمیدن آن را دارد.

محتوا چیزی است که هر روز با آن سر و کار داریم، کلیپ های خنده دار، عکس یا توضیحات محصول که در فضای مجازی می بینیم. بنابراین هرچیزی که در دنیای دیجیتال می شنویم، می خوانیم و یا می بینیم به نوعی محتوا محسوب می شود.

به طور کلی به هر چیزی که برای انسان قابل درک باشد و در بستر کانال های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار است، محتوا می گویند. پس در جواب سوال تولید محتوا چیست می توانیم بگوییم:

تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک برای انسان ها است. این تعریف بسیار کلی بوده و به بازاریابی به طور مستقیم مربوط نمی باشد. در واقع تولید محتوا یعنی طراحی، نوشتن، ضبط و یا ساخت هر چیزی که انسان ها می توانند درک و در بسترهای مختلف منتشر کنند، تا به هدف هایی مانند کسب درآمد، رسانه سازی و… برسند.

اهمیت تولید محتوا

_

سرگرمی

این نوع از محتوا عواطف کاربران را درگیر می کند، و امکان به اشتراک گذاری آن ها زیاد می باشد.

آموزشی

محتوای آموزشی برای افرادی تولید می شود که می خواهند آموزش الکترونیکی ببینند.

متقاعد کردن

این نوع از محتوا بیشتر از محتواهای دیگر عواطف کاربران را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است مسیر فکر آن ها را تغییر دهد.

تغییر دادن

این محتوا به جای تغییر دادن عواطف کاربران منطق آن ها را درگیر می کند و کاربران را به این فکر می اندازد که آیا محصولی که به او ارائه داده می شود به آن نیاز دارد یا خیر.

انواع تولید محتوا

_

تولید محتوای متنی

یکی از آسان ترین مدل های تولید محتوا از نوع متنی می باشد. نوشتن مطالب مفید، مقالات کاربردی و… تولید محتوا به حساب می آیند. این مقالات تاثیر زیادی بر سودآوری و فروش دارند و مخاطبان زیادی را جذب خواهند کرد.

تولید محتوا به صورت عکس

قدرت تحلیل  انسان ها در مورد عکس و تصاویر بسیار بالا می باشد. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که در مطالب و معرفی محصولات خود از آلبوم عکس استفاده کنید.

تولید محتوای گرافیکی

تولید اینفوگرافیک برای  شبکه های اجتماعی و سایت به عنوان تولید محتوای گرافیکی تنها راه حل هستند، که اطلاعات کاربردی را در نمودارهای گرافیکی به سادگی فراهم می کنند.

اینفوگرافیک ها می توانند به صورت ترکیبی از عکس و متن و یا به صورت صرفا گرافیکی باشند. و اطلاعات زیادی را به ساده ترین راه منتقل می کنند.

تولید محتوای ویدئویی

ویدئو ها به دلیل این که در دو فاکتور صدا و تصویر تاثیر گذار هستند بهترین نوع از تولید محتوا می باشند، اما تفاوت زیادی از نظر قیمت با دیگر تولید محتواها دارند که شاید گزینه مناسبی برای همه افراد نباشد.

تولید محتوای پادکست و صوتی

محتوای صوتی برای انتقال مفاهیم می تواند در بیشتر موارد موثر باشد. استفاده از این نوع  تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و سایت ها نسبت به محتواهای ویدئویی هزینه های کمتری دارد و برای بازاریابی و جذب مخاطب گزینه مناسبی می باشد.

کاربرد تولید محتوا

_

تولید محتوای با کیفیت نقش بسزایی در افزایش بازدید یک سایت دارد و به این صورت سایت را به فضایی پر بازدید در عرصه فضای مجازی تبدیل می کند.

کسب و کارهای امروزی برای این که بتوانند پس از طراحی سایت جایگاه مناسبی از نظر جذب مخاطب به دست آورند باید نسبت به تولید محتوای تخصصی در رابطه با فعالیت هایی که انجام می دهند تولید محتوای با کیفیت داشته باشند.

تولید محتوا لینک برقراری ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده است. امروزه یکی از کاربردی ترین روش های تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات به صورت غیر مستقیم می باشد. اگرتولید محتوای خوب برای یک سایت انجام دهید، سایت شما را از سایت دیگران متمایز می کند و پیام صحیح را به ذهن مشتریان منتقل می کند.

موفقیت سایت در درجه اول با محتوای آن مشخص می شود و در نهایت محتوا است مه مشتریان را ترغیب به خرید محصول و خدمات می کند.

در طراحی یک وب سایت موفق داشتن محتوای روان و غنی از کلمات کلیدی است که پیام صحیح را با اطمینان کامل می رساند.

محتوای وب سایت باید مخاطب را هدف قرار دهد، آن ها را درگیر و به اقدامات بعدی ترغیب کند.

مزایای تولید محتوا

_
  • از خود محتوا می توانید کسب درآمد داشته باشید.
  • برای خدمات ومحصولات شما مشتریان بیشتری جذب می شود.
  • تولید محتوا یک روش کم هزینه می باشد.
  • به شهرت، اعتبار و اعتماد کسب و کار شما کمک می کند.
  • عملکرد و نتایج آن به راحتی قابل تحلیل است.
  • تاثیر بسیار زیادی در وفادار سازی مشتریان دارد.

چگونه یک محتوای مناسب تولید کنیم؟

_

داشتن ایده برای تولید محتوا

برای یک تولید محتوای خوب اولین قدم ایجاد ایده می باشد. موضوع وب سایت و مقالات خود را مشخص و بر اساس آن ها شروع به تولید ایده و موضوع جدید کنید.

تهیه لیست کلمات کلیدی

لیست کلمات کلیدی که قرار است بر روی آن ها برنامه ریزی کنید را آماده، و پس از آن شروع به نوشتن کنید. می توانید از ابزار سئو برای تولید محتوا استفاده کنید، و کلمات و عبارت های مرتبط که بیشترین جستجو را دارند، بیابید.

در تولید محتوا نوشتن عنوان جذاب باشد

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که افراد تازه کار در نوشتن محتوای خود دارند، این است که عنوان محتوای خود را دست کم می گیرند و یا آن را به صورت کلی می نویسند. بنابراین بازدید وب سایت علاوه بر این که تکراری می باشد، مخاطبان کمتری نیز به خود جذب می کند.

محتوای وب سایت های رقییب را بررسی کنید

قبل از تولید محتوا وب سایت رقیبان خود را بررسی کنید و کاستی هایی که در تولید محتوای آن ها وجود دارد را در بخش محتوای سایت خود رفع کنید.

نیاز کاربر را در تولید محتوا در نظر بگیرید

مخاطب اصلی محتوای سایت کاربران می باشند، بنابراین محتوایی را باید تولید کنید که نیاز آن ها و تمام ویژگی هایی که به دنبال آن هستند را پوشش دهد.

کاربران در اینترنت ساعت های زیادی را تلف می کنند تا مطلب مورد نظر خود را در یابند، اگر بتوانید شما از طریق تولید محتوا نیاز های آن ها را پوشش دهید به یک منبع معتبر تبدیل می شوید.

مطالب را طولانی بنویسید

اندازه یک محتوای استاندارد برای وب سایت بین دو تا سه هزار کلمه است، و حداقل کلماتی که می توانید به کار ببرید پانصد کلمه می باشد.

اگر تعداد کلمات کمتر از پانصد باشد ممکن است توسط گوگل جریمه شوید و اگر بیشتر از چهار هزارکلمه باشد بهتر است، آن را در دو مقاله تقسیم کنید.

در زیر چند اصل مهم برای خوانایی بهتر در تولید محتوا اشاره خواهیم کرد:

دسته بندی و نظم دهی در هدینگ ها

اغلب کاربران متن را نمی خوانند بلکه متن را اسکن می کنند و به دنبال سریع ترین جا برای رسیدن به سوال خود می باشند.

در تولید محتوا این کار باعث می شود متن شما کاملا دسته بندی شود و کاربران بدانند به طور دقیق جواب سوالشان در کدام قسمت است. 

سایز فونت

اگر در متن از فونت کوچک استفاده کنید باعت می شود کاربر بخش های مهم را از دست بدهد. ممکن است در برخی از قسمت ها مطلب مهمی را ذکر کرده باشید و کاربر به دلیل فونت کوچک به آن توجه نکند و این قسمت را رد کند. بنابراین فونت سایت را به گونه ای تنظیم کنید تا هرفردی بتواند به راحتی آن را بخواند.

فضای سفید یا خالی

یک فضای خالی یا سفید برای صفحه در نظر بگیرید زیرا یک نوع استراحت برای چشم مخاطب می باشد.

در فضای خالی فاصله بین کلمات بسیار مهم می باشد بنابراین کلمات را به صورت استاندارد تنظیم کنید.

تاکید روی المان های مهم محتوا

تاکید روی المان ها در صفحات فروش و لندینگ پیج ها مهم می باشد. با استفاده از قواعد طراحی می توانید ویژگی های مهم محصول را سریع تر به چشم مخاطب برسانید، و او را قانع کنید که صفحه را ترک نکند

چگونه می توانیم محتوا بنویسیم؟

_

هر چیزی که در دیجی کالا، دیجی مگ و سایت های دیگر می خوانید، توسط محتوا نویسان تولید شده است.

محتوا تولید کردن نه کار ساده و نه کار خیلی سختی می باشد. هنگامی که در ریتم سطر به سطر کلماتی که تایپ می کنید متخصص شدید و فهمیدید که می خواهید چه بگویید نوشته های شما متولد می شوند و فرم می گیرند.

وقتی در محتوا متخصص شدید می دانید که مخاطب چه می خواهد بداند، متوجه می شوید که خود شما چه می خواهید بگویید و همه را با یک ریتم هماهنگ در کنار هم می گذارید. سپس مجدد نوشته را باز بینی کنید و اگر از خواندن آن لذت بردید با دیگران به اشتراک بگذارید.

ابزارهای تولید محتوا

_

نرم افزار canva

نرم افزار canva از تبلیغات اجتماعی گرفته تا پوشش تصاویر و… به شما کمک می کند. این نرم افزار دارای قالب های زیبایی شناختی است که با استفاده از آن تصاویر، متن و رنگ ها را به صورت رایگان می توانید تنظیم کنید.

نرم افزار Giphy

با استفاده از نرم افزار giphy می توانید گیف ها را جایگزین ایموجی ها کنید، به همین دلیل روش قابل قبولی برای ارائه محتوا به شمار می رود.

نرم افزار Vidyard

نرم افزار Vidyard یک سیستم عامل ویدیویی می باشد، که برای بازاریابان ساخته شده است. با استفاده از این نرم افزار می توانید ویدیو خود را با اضافه کردن دکمه لایه، متن، تیت اسپلیت و ویژگی های سئو سفارشی کنید.

نرم افزار Surve monkey

نرم افزار Surve monkey یک پلتفرم ایجاد نظر سنجی می باشد. زیرا احتمال دارد به چنین چیزی نیاز داشته باشید.

نرم افزار Make mypersona

نرم افزار Make mypersona یک ابزار بسیار خوب است که به شما در روند ایجاد پرسونای خریدار کمک می کند. یک سند را به عنوان مرجع در کل فرایند تولید محتوا می توانید تولید کنید.

نرم افزار Anchor

نرم افزار Anchor ابزار پادکست برای مبتدیان می باشد. این برنامه رایگان است و به شما این امکان را می دهد تا  قسمت هایی که نامحدود است را ضبط و ذخیره کنید.

معرفی خدمات وبانو

_