اپلیکیشن چیست؟

_

به تمام نرم‌ افزارهایی که بر روی گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر نصب می‌شوند، اپلیکیشن می‌گویند. به‌ استثنای زبان‌های برنامه‌نویسی و سیستم‌عامل‌ها، تمام برنامه‌ها اپلیکیشن محسوب می‌شوند.

اپلیکیشن‌ها براساس سیستم‌ عامل‌های ios و android برای گوشی‌های هوشمند طراحی و بر روی آن‌ها نصب می‌شوند. با طراحی اپلیکیشن‌های حرفه‌ای می‌توان بسیاری از مشکلات کاربران را برطرف کرد.

اپلیکیشن در لغت به معنای کار افزار، برنامه کامپیوتری و نرم‌افزار کاربردی است که برای کاربری در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه کاربرد دارد. اپلیکیشن بیشتر با واژه نرم‌ افزار شناخته می‌شود و این لغت دقیقاً به معنی نرم‌ افزار کاربردی می‌باشد.

امروزه، طراحی اپلیکیشن کلمه‌ای آشنا و ملموس برای تمام افراد جامعه می‌باشد که هر روز چندین مرتبه آن را می‌شنوند یا به کار می‌برند. در واقع به تمام گام‌هایی که برای طراحی گرافیکی، کدنویسی، نسخه‌برداری و تست از برنامه‌ای انجام می‌شود، طراحی اپلیکیشن گفته می‌شود. طراحی اپلیکیشن به‌صورت کلی کاری تخصصی و گاهی دشوار است؛ مخصوصاً اگر قرار باشد برای سیستم‌عامل‌های مختلف ارائه شود.

مراحل طراحی اپلیکیشن

_

طراحی اپلیکیشن از 8 گام اساسی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

گام اول: نیازسنجی

در ابتدا، باید مشکلات و نیازهای کاربران دنیای اپلیکیشن را پیدا کنید. سپس باید راهکار این مشکل یا رفع نیاز کاربر را در ایده اپلیکیشن خود بگنجانید. فراموش نکنید که در طراحی اپلیکیشن، علاوه بر رفع نیاز کاربران، به فاکتورهایی چون کاهش زمان، کاهش هزینه، استفاده آسان از نرم‌ افزار و … هم توجه داشته باشید تا اپلیکیشن شما بازدهی بالایی داشته باشد و مخاطب را به خود جذب کند.

گام دوم: بررسی جامعه هدف

در گام دوم شما باید بدانید جامعه هدف شما در کدام بازه سنی قرار دارد، جنسیتش چیست و مهم‌تر از همه اینکه بیشتر از چه پلتفرمی برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کند. اگر مخاطب از چند سیستم‌ عامل یا پلتفرم برای همگام‌ سازی برنامه‌ها استفاده می‌کند، باید از روند عملکرد کاربران آمار دقیقی داشته باشید.

گام سوم: کسب درآمد

اگر بخواهیم جنبه سودآوری طراحی اپلیکیشن را بررسی کنیم، باید بگوییم که طراحی برنامه‌های کاربردی چند مدل متفاوت دارد که عبارت‌اند از: اپلیکیشن‌های پولی، اپلیکیشن‌های رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای، اپلیکیشن‌های تبلیغاتی و اپلیکیشن‌هایی با حق دانلود. بنابراین، برای انتخاب مدل اپلیکیشن خود با در نظر گرفتن موضوع کسب درآمد، توجه به جامعه هدف از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باید به مسائل مالی از جمله توسعه، بازاریابی و انتشار هم اهمیت دهید.

گام چهارم: طراحی اپلیکیشن

در گام چهارم باید ایده خود را از کاغذ خارج کنید. دو راه اصلی برای طراحی اپلیکیشن دارید که یکی از آن‌ها برون‌سپاری طراحی به شرکت‌های مختلف و دیگری یادگیری طراحی اپلیکیشن می‌باشد.

به شما توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید کاری مهم و جدی انجام دهید، آموزش برنامه‌نویسی اپلیکیشن را در برنامه خود قرار دهید و با همکاری تیم‌های باتجربه آنچه را که مدنظر دارید، پیاده‌سازی کنید.

گام پنجم: توسعه نمونه اولیه

پس از طراحی اپلیکیشن، نمونه اولیه برنامه خود را توسعه دهید؛ زیرا این کار در اصل تبدیل ایده شما به برنامه‌ای با قابلیت‌های پایه‌ای آن می‌باشد.

بدون ارائه نسخه اولیه، ایرادات فنی و باگ‌ها به چشم نمی‌آیند. امروزه، رفع ایرادات امنیتی برنامه‌ها ویژگی مهمی برای طرح‌های جدید به شمار می‌رود که بدون ارائه نسخه اولیه برنامه ممکن است از دیده کاربر پنهان بماند و بعدها تثبیت آن را در بازار پر رقابت اپلیکیشن دشوار کند.

گام ششم: آنالیز و تحلیل

آنالیز و تحلیل اپلیکیشن‌هایی که در حوزه شما فعالیت دارند، از کارهای مهمی است که حتماً باید انجام دهید؛ زیرا کارایی برنامه شما را در رفع نیاز بازار به شکل قابل‌ توجهی روشن می‌سازد.

گام هفتم: تست بتا

اولین فرصت برای شما تست بتا است تا از جامعه هدف خود بازخورد بگیرید. با این روش می‌توانید ریسک برنامه خود را کاهش دهید و در مارکت‌های اپلیکیشن احتمال دیده شدن خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

گام هشتم: انتشار اپلیکیشن و دیباگ (Debug)

در این مرحله، باید رفتار کاربران را به‌ صورت دقیق تحلیل کنید، بازاریابی و فروش خود را گام‌ به‌ گام چک کنید و با توجه به بازخورد کاربران، اپلیکیشن خود را اصلاح کنید.

پس از گذراندن مراحل فوق، می‌توانید اپ خود را ارتقا داده و درنهایت منتشر کنید. بعد از گذراندن این مرحله، باید به‌صورت ماهانه آپدیت‌های خود را در اختیار کاربران قرار دهید تا تجربه کاربری بهبود یابد و اپلیکیشن شما در مارکت پیشتاز شود.

نکات مهم در طراحی اپلیکیشن

_

در طراحی اپلیکیشن خود به نکات زیر توجه کنید:

  • رابط کاربری مناسب

هر اپلیکیشنی مخاطب خاص خود را دارد که به‌منظور دریافت خدمات خاصی آن اپلیکیشن را نصب می‌کند. بنابراین طراحی اپلیکیشن باید ساده انجام شود تا برای همه قابل‌فهم باشد. از ویژگی‌های اپلیکیشن با رابط کاربری مناسب می‌توان به مواردی چون دارا بودن سیستم رجیستری ساده و رعایت تناسب میان مفاهیم و ظاهر اشاره کرد.

  • حجم مناسب و میزان مصرف انرژی

هرچه حجم اپلیکیشن شما بالاتر باشد، سرعت اجرای آن پایین‌تر خواهد بود و نیز فضای بیشتری برای نصب آن لازم است. بنابراین اگر کاربر متوجه شود که حجم اپلیکیشن بالا است، از دانلود آن منصرف می‌شود.

  • مشخص کردن دقیق مخاطبان اپلیکیشن

باید بدانید اپلیکیشنی که طراحی می‌کنید، مورداستفاده چه افرادی قرار می‌گیرد و هدف آن‌ها چیست. ویژگی‌های متمایز این افراد باید در همه مراحل طراحی و برنامه‌نویسی در نظر گرفته شود.

  • قابلیت اجرا بر روی دستگاه‌های مختلف

گاهی ممکن است اپلیکیشن‌های ساخته‌شده فقط روی برخی از دیوایس‌ها قابل‌اجرا باشند. بنابراین، اپلیکیشنی که برای سیستم‌عامل اندروید ساخته می‌شود، باید روی اکثر تبلت‌ها و گوشی‌هایی که با این سیستم‌ عامل کار می‌کنند، قابل‌اجرا باشد.

مزایای طراحی اپلیکیشن

_
  • با طراحی اپلیکیشن می‌توانید کاربران و مخاطبانتان را افزایش دهید.

با طراحی اپلیکیشن می‌توانید آن را در استورهای معتبر اعم از گوگل پلی، سیب‌اپ، سیبچه و … قرار دهید. با انتشار اپلیکیشن، شرحی از خدمات اپلیکیشن و کسب‌ و کار خود را در قسمت توضیحات می‌نویسید. به این صورت کاربران با جست‌ و جوی خدماتی که ارائه می‌دهید، اپ را پیدا کرده و نصب می‌کنند.

  • با طراحی اپلیکیشن می‌توانید همیشه جلوی چشم مشتری باشید.

هر فرد در روز به‌ صورت میانگین 4 الی 5 ساعت را با موبایل خود سپری می‌کند. اگر اپلیکیشن شما در موبایل کاربر نصب باشد، در طول روز چندین مرتبه اپ شما را می‌بیند. در صورتی که کاربر اپ شما را باز نکند، باز هم هر زمان به خدماتی نیاز داشته باشد که شما آن را ارائه می‌دهید، اولین انتخاب او شما خواهید بود؛ زیرا همیشه جلوی چشم کاربر هستید.

  • با طراحی اپلیکیشن می‌توانید بازگشت سرمایه را افزایش دهید.

بازگشت سرمایه یکی از پارامترهای مهم هر کسب‌وکار می‌باشد. بررسی‌های انجام‌ شده نشان می‌دهد که طراحی اپلیکیشن ریسک کسب‌وکار را کاهش و بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.

یکی از هدف‌های هر کسب‌وکاری افزایش سرمایه است که با بررسی هزینه‌های اولیه طراحی اپلیکیشن متوجه خواهید شد که اپلیکیشن چه کمکی به رشد کسب‌وکار شما خواهد کرد.

  • طراحی اپلیکیشن بهترین بازاریابی برای شما است.

با طراحی اپلیکیشن می‌توانید داده‌های اختصاصی کاربر را استخراج کنید. با استفاده از گیمیفیکیشن (Gamification) کاربران را به خرید بیشتر تشویق کنید و با هزینه کمی در استورهای مختلف فعالیت داشته باشید.

  • اپلیکیشن بهترین کارمند شما است.

همه ما به کارمندی نیاز داریم که هر روز در بهبود کسب‌ و کار به ما کمک کند. اپلیکیشن بهترین کارمند می‌باشد. هر آماری را که از کسب‌ و کار خود نیاز داشته باشید، در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌ صورت اتوماتیک و 24 ساعته به انجام کارها می‌پردازد و به استراحت نیاز ندارد.

معرفی خدمات وبانو

_