طراحی لوگو

_

لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نمادها و نشانه‌ها باشد که مشخصه و چهره یک برند است. طراحی لوگویی کارآمد و زیبا اهمیت زیادی در محبوبیت برند در نظر مخاطبان دارد. لوگو به‌عنوان نماد برند، علامت تجاری و هویت سازمان شناخته می‌شود.

زمانی که به اطراف خود نگاه می‌کنیم، به‌راحتی می‌توانیم حداقل ده لوگوی طراحی‌شده در اطراف خود را بشماریم. لوگوها به‌صورت طرح‌های مختلف در همه‌جا پراکنده شده‌اند و در فرهنگ و سبک زندگی جای گرفته‌اند. طراحان لوگو می‌توانند برای هر کسب‌ و کاری لوگوی مخصوص برند آن را طراحی کنند که در اصطلاح به آن طراحی لوگو می‌گویند.

هدف از طراحی لوگو

_

اهداف متعددی برای طراحی لوگو وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوگو نشانه حرفه‌ای بودن کسب‌ و کار می‌باشد.
  • با طراحی لوگو، برند موردنظر سریع‌تر قابل‌شناسایی خواهد شد.
  • طراحی لوگو اعتماد مشتریان را نسبت به کسب‌ و کار جلب می‌کند.
  • در بازار رقابتی، با طراحی لوگو می‌توانید حرفی برای گفتن داشته باشید و از رقبا متمایز شوید.
  • طراحی لوگو جلوه بصری کار را بیشتر می‌کند و در تمام تبلیغات مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • طراحی لوگو بستری است که برند را در سطح جهان به مخاطبان معرفی می‌کند و باعث رونق کسب‌ و کار می‌شود.

نمونه کارهای طراحی لوگو

_

لوگو مونوگرام

 

 

لوگو مونوگرام، شامل حرف اول یا چند حرف اول یا خلاصه حروف اسم تجاری یک شرکت می‌باشد که به‌ صورت یک علامت اختصاری طراحی می‌شود.

لوگو تایپوگرافی

 

لوگو تایپوگرافی، اصولاً بر پایه فونت‌ها طراحی می‌شود؛ اما بسیاری نیز آن را به‌ صورت دستی و به دور از چارچوب فونت‌های آماده طراحی می‌کنند.

لوگو تصویری

لوگو تصویری، شامل آیکون‌ها و شمایل گرافیکی است. در کار طراحی، این نوع لوگو حق ‌انتخاب‌های بیشتری را به کارفرما می‌دهد.

لوگو انتزاعی

 

لوگو انتزاعی، نوع خاصی از لوگوی تصویری است؛ به گونه‌ای که به‌ جای تصویر قابل‌درک در لوگوی تصویری، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی استفاده می‌شود.

لوگو مسکات

 

 

 

لوگو مسکات، شخصیتی است که بیانگر و نشان‌ دهنده کسب‌ و کار یا کارفرما می‌باشد. این شخصیت می‌تواند به‌ صورت رو در رو با فرد مقابل خود ارتباط برقرار کند.

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی، از تلفیق لوگوتایپ و لوگوی تصویری خلق می‌شود و به همین دلیل نیازمند زمان بیشتری در پروسه طراحی است. انسجام و هماهنگی در این اجرا بسیار مهم است.

لوگو امبلم

لوگو امبلم،از یک نوشته یا فونت درون یک شکل تشکیل شده است. این سبک در طراحی لوگو، تصاویر و شمای فانتزی زیبایی را برای کسب‌ و کار خلق می‌کند. 

لوگو سه بعدی

لوگو سه بعدی، به لوگویی گفته می شود که بعد دیگر  تصاویر  در آنها مشخص است و تصاویر به صورت واقعی تری دیده می شوند.

اصول طراحی لوگو

_

بهتر است طرح لوگو ساده باشد.

پیچیدگی یک تصویر در آثار هنری ممکن است شگفت‌انگیز باشد؛ اما در مورد لوگو همه‌ چیز باید واضح و شفاف باشد؛ به‌صورتی که وقتی مخاطب آن را می‌بیند، تصویر روشنی از نوع فعالیت آن برند را نشان دهد.

طرح لوگو باید در طول زمان بدون تغییر باشد.

باید در ابتدای طراحی لوگو، طرح خاص و منحصربه‌فردی انتخاب شود و در طول زمان تغییری در آن ایجاد نشود تا مخاطب را سردرگم نکند.

لوگو باید در سایزهای مختلف قابل‌ استفاده باشد.

طراحی لوگو باید به گونه‌ای باشد که در سطوح بزرگ و کوچک، تمام جزئیات به‌طور واضح قابل‌مشاهده باشد. از لوگو در فضای مجازی و روی محصولات در سایزهای مختلف استفاده می‌شود. بنابراین باید به قابلیت تطبیق آن با اندازه‌های متفاوت توجه کرد.

طراحی زیبا و منحصربه‌فردی داشته باشد.

لوگو باید طراحی زیبا و چشم‌نوازی داشته باشد. زیبایی لوگو تا حدی مهم می‌باشد که در بسیاری از موارد، اگر فرد قصد خرید کالا یا محصول را نداشته باشد، به دلیل زیبایی طرح لوگو، ترغیب به استفاده از محصولات آن برند شود.

طرح لوگو قابل‌ثبت باشد.

طراحی لوگو باید طوری انجام شود که هیچ‌گونه شبیه‌سازی و تقلیدی در آن رخ ندهد تا علاوه بر اینکه بتوان لوگو را ثبت کرد، خاص و قابل‌ تشخیص نیز باشد. لوگویی که قابل‌ثبت باشد، اخلاقی و قانونی بوده و به رشد برند کمک بزرگی می‌کند. افراد معمولاً بیشتر کسب‌وکارها را با دیدن لوگوی خاص آن‌ها به یاد می‌آورند.

تکنیک های مورد استفاده در طراحی لوگو

_
  • تکنیک DOIT: این نوع از تکنیک از مهم ترین روش های طراحی لوگو خلاقانه و یا نشان واره می باشد، که برای هر طراحی کاربرد دارد. تکنیک DOIT دارای 4 گام شناخت مساله، باز کردن و تحلیل آن در ذهن، انتخاب بهترین راه حل و همچنین معرفی راه حل های مختلف می باشد.
  • تکنیک چرا؟: یکی از بهترین راه حل ها برای طراحی لوگو خلاقانه پاسخ دادن به چراهای موجود در طراحی لوگو می باشد.
  • تکنیک چه می شود اگر… : در این نوع از طراحی لوگو طراح مدام در حال سوال پرسیدن از خود و پاسخ دادن به آن برای تغییر طرح اولیه و دست یافتن به طرح کامل خلاقانه می باشد.
  • تکنیک سینکتیکس: این مدل از تکنیک در طرح های گروهی کاربرد دارد و از کنار هم قرار دادن ایده های مختلف، در نهایت طراحی لوگو ایده آل محسوب می شود.

مراحل طراحی لوگو

_

مرحله اول

درک اینکه چرا برای برند خود به لوگو نیاز دارید.

مرحله دوم

برنامه‌ریزی برای کارهای قبل از شروع طراحی که شامل شرح هویت کسب‌ و کار یا برند و پیدا کردن موارد الهام‌ بخش از دل این هویت می‌باشد.

مرحله سوم

اقدام به صحبت درباره فاکتورهای اصلی طرح لوگو که شامل ترکیب‌ رنگ‌ های مدنظر، شیوه طراحی لوگو و … می‌باشد.

مرحله چهارم

برنامه‌ ریزی برای پروسه طراحی که شامل بایدها و نبایدهای لوگو، چالش‌های پیش رو و … است که باید درباره آن‌ها با مشتری صحبت کنید.

مرحله پنجم

ارائه لوگو و بهره‌گیری از آن است. در این مرحله باید لوگویی را به‌وسیله نرم‌افزار طراحی لوگو، مانند فتوشاپ، کورل دراو و … طراحی کنید و به مشتری تحویل دهید و نظرات او را جویا شوید.

معرفی خدمات وبانو

_