طراحی گرافیک

_

واژه گرافیک از کلمه یونانی گرافیکوس گرفته شده است. بر اساس معنی این کلمه یونانی، گرافیک یعنی نمایش محتوای بصری روی یک سطح. سطح می‌تواند چیزی نظیر صفحه‌نمایش کامپیوتر، سنگ، کاغذ و … باشد که در آن نوعی چهره‌نگاری، سرگرمی یا اطلاع‌رسانی وجود دارد.

طراحی گرافیک، اصطلاحی عام برای حرفه‌ای است که متشکل از تصویرسازی، طراحی حروف و … به‌منظور آموزش یا ارائه اطلاعات می‌باشد. طراحی گرافیک حوزه‌ای در هنرهای بصری است که طراحی مواد چاپ‌شدنی مانند نوشته‌ها، تصاویر و نقوش را در بر می‌گیرد.

تاریخچه طراحی گرافیک

_

از نظر فنی، طراحی گرافیک یعنی هنر ارتباط بصری از طریق نمادها، عکس‌های متنی و کارهای هنری که انجام آن به عهده طراح گرافیک است.

در واقع طراحی گرافیک زمانی پدید آمد که افراد توانایی‌های خود را به اشتراک گذاشتند. باید بگوییم که طراحی گرافیک در سال‌های اخیر به وجود نیامده است بلکه در گذشته نیز وجود داشته است؛ اما امروزه به اوج شکوفایی خود رسیده است.

تعریف طراحی گرافیک از دیدگاه ALGA

_

ALGA موسسه هنر گرافیک در آمریکا می‌باشد که از دیدگاه آن‌ها طراحی گرافیکی فرایند خلاقانه‌ای است که هنر و تکنولوژی را با هم تلفیق می‌کند. این تلفیق باعث می‌شود بین ایده‌ها ارتباط برقرار شود؛ زیرا طراح با ابزارهای ارتباطی متنوعی سروکار دارد. طراح سعی می‌کند به‌وسیله بهترین ابزارهای ارتباطی پیامی را از فرستنده به مخاطب منتقل کند. تایپوگرافی و تصاویر از ابزارهای اصلی در این کار هستند.

طراح گرافیک

_

طراح گرافیک، مفاهیم بصری را با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری یا به‌صورت دستی طراحی می‌کند. آن‌ها سعی می‌کنند ایده‌های الهام‌بخش خود را پیاده‌سازی کنند.

طراح گرافیک، طراحی و توسعه هویت بصری مؤسسات، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک را به عهده دارد. به‌طور معمول، برخی از وظایف گرافیست، به شرح زیر است:

  • برای مشخص کردن دامنه پروژه با مدیر هنری یا مشتری ملاقات می‌کند.
  • درباره راه‌کارها به مشتریان توصیه‌هایی می‌کند.
  • مفهوم یا پیامی را که قرار است به تصویر کشیده شود، تعیین می‌کند.
  • تصاویری را خلق می‌کند که به شناسایی پیام آن‌ها کمک کند.
  • با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای طرح‌هایی را اجرا می‌کند.
  • برای وب‌سایت‌ها و محصولات، تصویر یا صوت طراحی می‌کند.
  • مدل، سبک متن، تصاویر و رنگ‌ها را با دقت انتخاب می‌کند.
  • طرح‌ها را هنگام آماده شدن به مدیر هنری یا مشتری ارائه می‌دهد.
  • در طرح‌های نهایی از نظرهای مشتری استفاده می‌کند.
  • قبل از چاپ طراحی و منتشر شدن خطاهای آن را بررسی و رفع می‌کند.

ویژگی های یک طراح گرافیک موفق

_

• صبر و تحمل

طراحی گرافیکی از کارهایی می‌باشد که دارای روندی طولانی و آرام است که گرافیست تا چند ساعت نمی‌تواند شاهد نتایج کار خود باشد. طراح برای اینکه بتواند ایده خام را به طرح حرفه‌ای و جذاب تبدیل کند، باید صبور و بردبار باشد.

• داشتن فکر باز

طراح گرافیک باید ذهنی آرام داشته باشد تا بتواند از منابع مختلف ایده‌های بکر بگیرد؛ مانند کارهای طراحان بزرگ و مشهور که از محیط اطراف خود، ایده‌های ناب را استخراج می‌کنند و در طراحی به کار می‌گیرند.

• مهارت های ارتباطی

اگرچه کار طراح گرافیک ایده‌پردازی و ساخت گرافیک است و باید آن را به برند یا طرح موردنظر تبدیل کند اما برای جذب مشتری به مهارت‌های ارتباطی هم نیاز دارد. طراح گرافیک باید دارای مهارت‌های ارتباطی قوی باشد تا بتواند موقعیت‌های حساس را کنترل و مشتری را جذب کند.

• اعتماد بنفس

طراح گرافیک باید کمی اعتمادبه‌نفس داشته باشد؛ زیرا این کار باعث می‌شود به کارهای خود اطمینان کامل داشته باشد و به‌طور مداوم در حال بررسی و ارزیابی باشد تا کار را بدون عیب و نقص تحویل دهد.

چگونه می توانیم یک طراح گرافیک شویم؟

_

• انتقاد پذیری

شاید برای طراح سخت باشد که از کار او انتقاد شود؛ اما اگر می‌خواهد در کار خود موفق شود، باید انتقادپذیر باشد تا بتواند رشد و پیشرفت کند.

برای اینکه طراح گرافیک خبره‌ای شوید، باید قابلیت به کار بردن کلمات و تصاویر ساده را داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را به پیام‌های معنی‌داری برای مخاطب تبدیل کنید. به‌عنوان یک طراح باید هدف شما این باشد که به ارائه‌های بصری نظم دهید و کاری کنید تا درک اطلاعات برای بیننده آسان شود.

همچنین باید روابط عمومی بالایی داشته باشید تا مشتری‌ها را به خود جذب کنید. روابط عمومی قوی، علاوه بر جذب مشتری، به برقراری ارتباط شما با مخاطب کمک می‌کند و باعث می‌شود که در روند کار مفاهیم را بهتر به مخاطب منتقل کنید و به خواسته‌های آنها پاسخ دهید.

با پیشرفت مداوم تکنولوژی، شما هم به‌عنوان طراح باید پیشرفت کنید. باید همیشه به‌روز باشید و کار با تکنولوژی‌های جدید را یاد بگیرید.

اهمیت طراحی گرافیک

_

با اختراع کامپیوتر و ورود آن به زندگی بشر، اغلب حوزه‌ها دستخوش تغییر شدند و دنیای گرافیک نیز از این تغییر بی‌بهره نماند. امروزه آغاز عصر گرافیک را با تولد کامپیوتر موازی و هم‌سو می‌دانند. هرچقدر دنیای فناوری پیشرفته‌تر می‌شود، کارهای گرافیکی هم با دقت و ظرافت بیشتری انجام می‌شوند.

با افزایش دسترسی مردم به این فناوری‌ها، زمینه آشنایی با دنیای گرافیک و طراحی بیشتر از گذشته میسر شد و علاقه‌مندان بیشتری پیدا کرد. تعدادی از کاربردهای طراحی گرافیک عبارت‌اند از: طراحی لوگو، صفحه‌آرایی مجله و کتاب، طراحی کارت ویزیت، طراحی بسته‌بندی و برچسب محصولات، طراحی رابط کاربری نرم‌افزارها و … .

طراحی گرافیک هویت بصری

_

هر برندی به‌عنوان عامل برقراری ارتباط میان کسب‌وکار یا سازمان با مخاطبشان عمل می‌کند. سازمان به‌واسطه هویت برند می‌تواند جوهره کاری و شخصیت را در کنار عواطف و تجارب مشتریان با آن‌ها در میان بگذارد.

طراحی گرافیکی هویت بصری شامل عناصر هویت برند می‌باشد که چهره برند را برای برقراری تعامل طراحی می‌کند. طراحی از طریق شکل، تصویر و رنگ به ترسیم هویت برند می‌پردازد.

طراحان هویت بصری برای تایپوگرافی، طراحی لوگو و لایبرری‌های تصویری حاوی شخصیت و هویت برند، با صاحبان برند در تعامل هستند.

طراحان، به طراحی کارت‌های ویزیت، استندهای شرکتی و طراحی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های بصری برند می‌پردازند و نمونه‌هایی از برندسازی بصری را برای رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف تهیه می‌کنند.

طراحی گرافیک تبلیغاتی و بازاریابی

_

طراحان بازاریاب با مدیران، مالکان و متخصصان بازاریابی شرکت در جهت سرمایه‌گذاری برای تبلیغات همکاری می‌کنند.

برخی از طراحان در رسانه خاصی مانند مجلات تبلیغاتی، حوزه ماشین‌آلات صنعتی یا مجموعه‌ای از پروژه‌های مربوط به صنعت چاپ و … فعالیت می‌کنند.

طراحی گرافیک رابط کاربری

_

نحوه تعامل کاربر با اپلیکیشن یا دستگاه را رابط کاربر مشخص می‌کند. کاربر با وسایلی مانند صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و ماوس در تعامل می‌باشد؛ اما طراحی رابط کاربری روی طراحی عناصر گرافیکی و تجربه بصری کاربر بر روی صفحه مثل منوها، کلیدها و … تمرکز دارد.

طراحان رابط کاربری در حوزه نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های وب و بازی‌های رایانه‌ای تخصص دارند. آن‌ها با طراحان تجربه کاربری و توسعه‌دهندگان رابط کاربری همکاری نزدیکی دارند.

طراحی گرافیک در حوزه نشر

_

نشریات محتواهای زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطب دارند. طراحی در حوزه نشر طراحی کلاسیکی محسوب می‌شود. این حوزه شامل طراحی جلد کتاب، مجلات، طراحی کاتالوگ و روزنامه‌ها می‌باشد.

طراحان گرافیک خبره در دو حوزه چاپ و نشر با ناشران و ویراستاران برای طراحی جلد و انتخاب تصاویر مناسب در ارتباط هستند. مهارت‌هایی مانند عکاسی، نقاشی و گرافیک لازمه کار آن‌هاست.

طراحی گرافیک بسته بندی

_

اغلب محصولات برای فروش و توزیع به بسته‌بندی مناسب نیاز دارند. طراحی بسته‌بندی نیز به‌طور مستقیم با مصرف‌کنندگان تعامل دارد؛ بنابراین ابزار بازاریابی ارزشمندی است.

طراحان بسته‌بندی به تولید مفاهیم، فایل‌ها و طرح‌های یک محصول می‌پردازند و این کار نیازمند شناخت درک طراحی، فرایندهای چاپ و ساخت صنعتی است.

طراحی موشن گرافیک

_

به طراحی‌های متحرک موشن گرافیک گفته می‌شود که شامل صوت، تایپوگرافی، انیمیشن، هنرهای تجسمی و … مورداستفاده در رسانه‌های آنلاین، فیلم و تلویزیون هستند.

طراح موشن گرافیک، تخصص جدیدی در حوزه طراحی می‌باشد. آن‌ها در ابتدا به فیلم‌سازی در تلویزیون مشغول به کار بودند. امروزه، پیشرفت فناوری باعث کاهش هزینه تولید موشن گرافیک شده است که صرفه‌جویی در زمان را هم به همراه دارد. بدین سبب، اکنون هنر بیشتر از گذشته در دسترس همگان قرار گرفته است.

نرم افزارهای لازم برای طراحی گرافیک 

_

• Photoshop

برای خلق تصاویر و هنرهای بصری خلاق و جذاب

• Illustrator

تایپوگرافی خلاقانه یا خلق تصاویر متنوع به کمک خطوط و اشکال

• Aftereffects

ویرایش تصاویر در یک محیط حرفه‌ای برای طراحی دقیق‌تر و عمیق‌تر

• Premier

به حرکت درآوردن تصاویر و نمایش آن به شکل انیمیشن

• Audition

افزودن صدای باکیفیت به تصاویر طراحی‌شده

• XD

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن و سایت

مزایای طراحی گرافیک

_
  • افزایش فروش: اگر محتوای گرافیکی با دقت طراحی شود، باعث افزایش فروش می‌شود. داشتن طراح‌های گرافیکی تأثیرگذار در کارت ویزیت، لوگو و دیگر قالب‌ها پیام‌هایی را به‌طور ناخودآگاه به مخاطب می‌رساند که به نزدیکی بیشتر مخاطبان به کسب‌وکار کمک می‌کند.
  • به شهرت رساندن نام شرکت: طراحان گرافیک در معرفی شرکت و صنعت مربوطه مؤثر هستند. مشاهده مداوم لوگوی جذاب مخاطب را متوجه شرکت دارندهٔ آن لوگو می‌کند. تبلیغات گرافیکی مانند کارت‌های ویزیت و وب‌سایت‌ها که در دید مخاطب قرار دارند، نام برند را به یاد مخاطب می‌آورند و باعث شناخته شدن نام شرکت می‌شوند.
  • ایجاد حس اعتماد در مخاطب: طراحی گرافیکی ابزاری برای ایجاد حس اعتماد است. هر طرح گرافیکی در صورت داشتن زیبایی و ظرافت به مخاطب حس اعتماد خواهد داد که در نتیجه به خدمات و محصولات شرکت اعتماد بیشتری خواهد داشت. در کمپین‌های تبلیغاتی که برای معرفی محصولات جدید اجرا می‌شود، استفاده از طراحی گرافیکی برای دادن ظاهری موجه به محصولات ضروری است.
  • متحد کردن کارمندان: کارمندان زیادی در یک شرکت مشغول به کار هستند و باید هدف یکتایی داشته باشند که طراح گرافیک به آن‌ها کمک می‌کند. کارمندان در محیط کار با انتشارات، لوگو، بروشور و دیگر عناصر گرافیکی شرکت احاطه می‌شوند که به آن‌ها هویت مشترک می‌دهد و آن‌ها را برای هدف مشخصی متحد می‌کند.

اشتغال در طراحی گرافیک

_

در صورتی که به طراحی گرافیک علاقه‌مند باشید و شروع به یادگیری آن کنید و مهارت‌های لازم را به دست آورید، می‌توانید به منبع درآمد خوبی برسید. امروزه با رشد دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی و ضرورت برندینگ و دیجیتال مارکتینگ، بر اهمیت طراحی گرافیک افزوده شده است. شما هم می‌توانید در این حوزه که نیاز به آن هر روز بیشتر می‌شود، کسب درآمد کنید. تقریباً جایی را در دنیای مجازی و واقعی پیدا نمی‌کنید که به طراح گرافیک نیاز نداشته باشند؛ بنابراین، این فرصت بسیار خوبی است تا بتوانید خود را ثابت کنید.

اشتغال در طراحی گرافیک شامل وظایف تخصصی مانند چاپ و نشر، تبلیغات، خدمات طراحی و روابط عمومی است. مسئولیت طراح گرافیک چیدمان عناصر بصری در یک رسانه است. عناوین کار اصلی در صنعت متفاوت و اغلب مخصوص هر کشور است. آن‌ها می‌توانند مدیر هنری، مدیر خلاقیت، طراح گرافیک و … باشند.

طراحان گرافیک می‌توانند در محیط‌های مختلف کار کنند. بسیاری از آن‌ها در شرکت‌های اختصاص داده‌شده به صنعت، مانند سازمان‌های تجاری یا مشاوره طراحی کار می‌کنند. از زمان معرفی رایانه‌های شخصی به صنعت، اغلب طراحان گرافیک در سازمان‌های غیرطراحی‌گرا و در خانه خود مشغول به کار هستند.

انواع خدمات طراحی گرافیک 

_

• طراحی لوگو، نام تجاری

در گذشته، شرکت‌های بزرگ و کمپانی‌ها به دنبال داشتن لوگوی اختصاصی بودند؛ اما امروزه کسب‌وکارهای کوچک و افراد نیز طراحی لوگو را جزء الزامات مسیر برندسازی خود می‌دانند و به سراغ آن می‌روند.

• طراحی ست اداری

ست اداری شامل طراحی اقلام موردنیاز ادارات، شرکت‌ها و سازمان‌ها نظیر کارت ویزیت، پاکت نامه و ... می‌شود.

• طراحی بسته‌بندی محصولات

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان کالا به اهمیت بسته‌بندی در جذب مشتری به‌خصوص برای اقلام صادراتی پی برده‌اند و طراحی بسته‌بندی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

معرفی خدمات وبانو

_