در این مقاله می خواهیم در مورد هاست و انواع آن توضیح دهیم و تاثیر هاست روی سئو را بگوییم و توضیحات کامل تری را به این سوال بدهیم تا با آن آشنا شوید. و نکات دیگری را ذکر می کنیم که برای شما کاربردی است و شاید برای شما سوال باشد. قبل از پاسخ به این سوال اول هاست و سئو را توضیح دهیم و آن را تعریف کنیم.

هاست چیست؟

هاست یا فضای میزبانی به فضای اختصاص داده شده به وب سایت می گویند که هاست دارای حجم مشخصی برای نگهداری اطلاعاتی مثل پایگاه داده ها، فایل های سایت ساز، تصاویر و … می باشد. هر اندازه که وب سایت تان بزرگ تر باشد و اطلاعات آن بیشتر حجم هاست بزرگ تر می شود. معمولا یک هاست فضای هارد خود را به فضا های کوچک تری تقسیم می کند و با هزینه کمتری در اختیار افراد قرار می گیرد که چند سایت می توانند به صورت مشترک از یک هاست استفاده کنند.

دلیل اهمیت هاست

تهیه و خرید هاست مناسب ارتباط مستقیم با سئو دارد و اگر هاست خوب انتخاب کرده باشید سرعت اجرای کد های سایت، سرعت اجرای پرس و جو های پایگاه داده، سرعت لود سرویس ها و دانلود فایل ها بالا خواهد بود. استفاده از سرور اختصاصی آلمان و وی پی اس آلمان سرعت بارگذاری سایت را افزایش می دهد. سرعت بالا بر تجربه کاربردی تاثیر می گذارد و تجربه کاربردی برای حضور در صفحه های موتور جست و جو لازم است.

هاست چیست

هاست چیست

دسته بندی هاست ها

می توان هاست ها را بر اساس شش فاکتور مهم دسته بندی کرد که در ادامه توضیحات کامل تری را درباره آن می دهیم و هر فاکتور را مجزا بررسی می کنیم.

دسته بندی بر اساس موقعیت مکانی

هاست ها با توجه به موقعیت مکانی خود برای مثال هاست ایران، هاست آمریکا و … دسته بندی می شوند. موقعیت مکانی سرور هم بر سرعت سایت تاثیر می گذارد و هر چه فاصله جغرافیایی سرور و کاربر کمتر باشد سرعت دسترسی به داده ها و لود شدن آن بیشتر خواهد بود.

دسته بندی بر اساس سیستم عامل

مهم ترین نوع دسته بندی بر اساس سیستم عامل است و دسته بندی هاست ها بر اساس سیستم عامل شامل هاست ویندوز و هاست لینوکس می شود. برای نمونه در هاست لینوکس سیستم عامل سرور میزبان لینوکس است که این هاست مناسب سایت هایی است که با زبان های برنامه نویسی Perl, PHP و … نوشته شده است.

دسته بندی بر اساس کنترل پنل

انواع هاستی که بر اساس کنترل پنل دسته بندی می شود شامل هاست سی پنل، هاست دایرکت ادمین، هاست پلسک است. سی پنل و دایرکت ادمین و کنترل پنل های تحت وب هستند و پنل های دایرکت ادمین و سی پنل روی سرویس های میزبان وب لینوکس قابل ارائه اند و کنترل پنل پلسک روی سرویس میزبان وب لیتوکس و ویندوز قابل ارائه هستند.

دسته بندی بر اساس ساختار

دسته بندی بر اساس ساختار شامل هاست حرفه ای، هاست ابری و هاست ارزان است. هاست ارزان هاستی است که ممکنه منابع سخت افزاری کمتری ارائه بدهند و زیر ساخت های قوی برای سرور را نداشته باشند. هاست ابری هم هاستی است که در آن چندین سرور به صورت هم زمان وظیفه میزبانی را به عهده دارند. در هاست ابری پایداری و سرعت دسترسی بالا تر از سرویس های دیگر است.

دسته بندی بر اساس سیستم مدیریت محتوا

دسته بندی بر اساس سیستم مدیریت محتوا شامل هاست ورد پرس، هاست جوملا و هاست پرستاشاپ می شود. هر کدام از این نوع هاست ها ملزومات خاصی را دارند. برای نمونه هاست ورد پرس از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است که سطح سازگاری بالایی دارد. هاست ورد پرس بر پایه هاست لینوکس است که برای ورد پرس بهینه سازی شده است.

دسته بندی بر اساس نوع سرویس

دسته بندی بر اساس نوع سرویس شامل هاست اشتراکی و هاست در محل شرکت می شود. هاست اشتراکی از ارزان ترین نوع هاست است که در این نوع سرویس در یک سرور بسته به قدرت آن تعداد مشخصی کاربر هاست ایجاد می شود که هر کدام به سایت خود دسترسی دارند. هاست در محل شرکت به این صورت است که مشتری مالک سرور می شود و راه اندازی سرور به صورت فیزیکی و در موقعیت کاربر صورت می گیرد.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جست و جو مجموعه ای از برنامه ریزی ها، استراتژی ها و فرایند های فنی و محتوایی است که سبب می شود صفحه های وب سایت در صفحه نتایج موتور های جست و جو رتبه های بالا تری داشته باشند. بهینه سازی وب سایت برای موتور های جست و جو یک فرایند ادامه دار است زیرا شما باید دائما تلاش کنید چون رقبای شما برای رسیدن به این رتبه ها تلاش می کنند.

تاثیر هاست بر سئو سایت

هاست به طور مستقیم بر سئو سایت تاثیری ندارد اما به صورت غیر مستقیم تاثیرات زیادی بر سئو سایت دارد. در حقیقت هاست وب سایت شما می تواند بر روی رتبه بندی سایت در صفحه نتایج موتور جست و جوی گوگل تاثیر گذار باشد. در ادامه می خواهیم عواملی را که تاثیر آن بر روی سئو سایت را نشان می دهد توضیح دهیم.

تاثیر هاست برسئو

تاثیر هاست برسئو

سرعت بارگذاری صفحه

اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد هیچ کاربری برلی لود شدن آن منتظر نمی ماند و حتی گوگل هم از سایتی که سرعت کندی دارد می گذرد. اگر یک هاست قابل اعتماد برای سایت خود داشته باشید سرعت سایت شما کم تر می شود و اگر سرعت سایت شما بالا است و می خواهید آن را کم کنید به دنبال یک هاست مناسب باشید. بعد از انتخاب یک هاست از روش هایی چون به حداقل رساندن محتوای پویا، پویا کردن فایل ها و تصاویر و بهینه کردن سایت از طریق caching، برای بهبود سرعت سایت تان استفاده کنید. همچنین با استفاده از ابزار gtmetrix شما می توانید سرعت سایت تان را بررسی کنید.

محل سرور

موتور های جست و جو گوگل موقعیت مکانی سرور را بررسی می کنند و اگر سرور به موقعیت مخاطبان نزدیک تر باشد احتمال این که آن سایت را در صفحه نتایج بالا بیاورد افزایش پیدا می کند. به این دلیل سرور برای کاربران محلی اهمیت دارد. هدف قرار دادن مخاطبان محلی برای بهبود رتبه بندی سایت تان و جذب ترافیک بالا تاثیر فوق العاده ای دارد.

آپتایم و دان تایم

زمانی که دان تایم سایت شما زیاد اتفاق بیفتد کاربران نمی توانند به راحتی وارد سایت شما بشوند و به این دلیل که گوگل تمرکز خود را بر خواسته و رضایت کاربران گذاشته این باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می شود. اگر دان تایم سایت شما زیاد باشد موتور جست و جوی گوگل سایت شما را یک ساعت نا معتبر تلقی می کند و سایت ها و صفحه هایی که اعتبار کافی نداشته باشند در صفحه نتایج موتور جست و جو گوگل قرار ندارند. این کار بر سئو سایت شما تاثیر منفی می گذارد و سبب می شود رتبه بدی به شما داده شود.

نوع هاست

هاست اشتراکی یک نوع از سایت است که سریع ترین سرویس برای راه اندازی سایت است. بعضی از شرایط این هاست برای سئو مناسب نیست و یکی از مشکلاتی که برای سرویس اشتراکی به وجود می آورد اسپم هست. این سرویس ها ارزان تر از بقیه سرویس ها هستند و در صورتی که از سوی ارائه دهنده های هاستینگ حمایت نشود در معرض خطر امنیتی قرار می گیرند و زمانی که یک وب سایت تحت نفوذ هکر ها قرار بگیرد بقیه سایت های تحت سرور مشترک هم آسیب می بینند. برای پیش گیری از این مسئله یک آدرس IP اختصاصی می توانید تهیه کنید که این کار امنیت سایت شما را تامین می کند و سرعت و ترافیک سایت شما را افزایش می دهد.

هر چند سرویس های دیگری هم وجود دارد، سرویسی مثل سرور مجازی که می تواند سرعت سایت شما را افزایش دهد و از لحاظ سئو و بهبود سایت هم وضعیت مناسبی را برای سایت شما فراهم می کند و همچنین پاسخگوی سایت هایی با ترافیک بالا نیز خواهد بود.

امنیت سایت

برای ایجاد امنیت در سایت شما می توانید با انتخاب یک هاست خوب در برابر حملات سایبری، هرزنامه ها و بد افزار ها در امان باشید. برای پیش گیری از این شرایط اقدام به تهیه یک گواهی نامه SSL در سایت تان کنید. سایتی که گواهی نامه امنیتی داشته باشد سبب معتبر شدن برند تجاری شما می شود و باعث افزایش ترافیک سایت تان شده است.

هکر ها می توانند از راه های مختلف برای نفوذ به سایت شما استفاده کنند. با نفوذ هکر ها در سایت آن ها می توانند منابع سرور شما را مصرف کنند و محتوای نا مربوطی را به سایت شما اضافه کنند. که در این شرایط گوگل شما را جریمه می کند و ورود کاربران را به فضای نا امن سایت تان ممنوع می کند. در این شرایط ترافیک سایت تان سقوط می کند.

انتخاب یک هاست قدرتمند

در موارد زیر می خواهیم به عواملی توجه کنید که در انتخاب یک هاست قدرتمند نقش دارند.

  1. عدم اسپم بودن

هاست ایمیل با بسته میزبانی وب ارائه و از طریق نرم افزار کنترل می شود و هاست ایمیل به شما این امکان را می دهد که آدرس ایمیل سفارشی داشته باشید و از آن برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده کنید.

  1. موقعیت نزدیک به کاربر

موقعیت جغرافیایی هاست شامل موقعیت قرار گیری دیتا سنتر است که دارای دو دسته هاست ایرانی و هاست خارجی است. موقعیت جغرافیایی دیتا سنتر بر سئو محلی تاثیر گذار است و معمولا هر چه دیتا سنتر به محل کاربران نزدیک تر باشد سرعت انتقال داده ها هم بیشتر خواهد شد.

  1. پهنای باند قابل توجه

پهنای باند هاست حجم دیتا هایی است که میان کاربر و سرور و سایت در بازه زمانی خاص منتقل می شود. ظرفیت پهنای باند هاست با واحد گیگابایت یا مگابایت محاسبه می شود. با خرید هاست پهنای باند به صورت ماهانه صفر شده و با توجه به نوع سرویس ارائه دهنده خدمات مجدد شارژ می شود. هر چه پهنای باند بالا تر باشد حجم زیادی از اطلاعات به راحتی میان کاربر و سرور و هاست منتقل می شود.

  1. سرعت بالا

هاست پر سرعت بیشترین میزان سرعت و کمترین میزان Ping را دارد و استفاده از آن باعث بهبود وضعیت سایت می شود و تعداد سایت هایی که روی این هاست میزبانی می شوند بسیار کم است.

  1. پیکربندی صحیح

کانفینگ سرور برای ایجاد تنظیمات و پیکربندی مناسب برای اجرای صحیح یک سرور است که این پیکربندی شامل تنظیمات شبکه، امنیت، حافظه، سرعت، پهنای باند، دیسک و … است. پیکربندی درست سرور باعث افزایش کیفیت هاست می شود.

  1. آپتایم بالا

آپتایم بالا به معنی مدت زمان آنلاین بودن سایت و هاست است. اگر سایت در دسترس باشد به آن IP گفته می شود و در صورتی که سایت از دسترس خارج شده باشد به آن DOWN گفته می شود. از ویژگی یک هاست خوب آپتایم بالا است که باعث می شود سایت همیشه در دسترس کاربران باشد و بهترین حالت آن میزان ۹۹.۹ است.

  1. امنیت بالا

هاست با کیفیت باید از امنیت بالا برخوردار باشد و باید اطمینان پیدا کنید که ارائه دهنده هاست شما اقدامات امنیتی را برای محافظت از وب سایت تان در مقابل حملات هکری و محافظت از فایل ها و داده های حساس انجام داده باشد.

  1. پشتیبانی خوب

پشتیبانی خوب هاستینگ باعث می شود اگر مشکل کوچکی اتفاق بیفتد در زمان سریع بتوانید مشکل را حل کنید و یا در صورت وجود سوال بتوانید به راحتی با ارسال تیکت موضوع را با تیم پشتیبان مطرح کنید. اگر وب رمز را برای ارائه خدمات انتخاب کنید می توانید از پشتیبانی ۲۴ ساعته استفاده کنید.

  1. قدرت سخت افزاری و نرم افزاری

یک هاست با کیفیت باید از قدرت سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برخوردار باشد تا به راحتی بتواند نیاز های سایت های مختلف با امکانات مختلف را پشتیبانی کند.

  1. خارج شدن از دسترس

خارج شدن از دسترس از معیار هایی است که باعث کاهش کیفیت هاست می شود و بعضی از میزبان های وب عملکرد ضعیفی دارند و هاست دچار قطعی می شود و از دسترس خارج می شود.

انتخاب یک هاست قدرتمند

انتخاب یک هاست قدرتمند

برای سئو هاست داخلی یا خارجی کدام بهتر است؟

هاست های خارجی بیشتر کیفیت و سرعت بهتری نسبت به هاست های داخلی دارند و به علت وجود محدودیت ها در سرور های هاست خارجی بهتر است گاهی کاربران با تغییر IP وارد سایت شوند. این کار باعث می شود کاربران زیادی تمایل به تهیه و خرید هاست داخلی داشته باشند و بعضی از افراد می گویند به علت نزدیک بودن سرور های خارجی به سرور های موتور های جست و جو سایت راحت تر ایندکس خواهد شد.

تاثیر تغییر هاست بر سئو

در بسیاری از موارد تغییر هاست جدید بر سئو سایت، استراتژی بلند مدت و دیده شدن آن در موتور های جست و جو تاثیر می گذارد. در صورتی که هاست با کیفیت تر باشد این تاثیر گذاری مثبت تر خواهد بود.

استفاده از هاست ابری برای سئو خوب است؟

هاست ابری می تواند به بارگیری سریع تر ساست کمک کند زیرا اکثر هاست های ابری از شبکه برای بهبود سرعت صفحه استفاده می کنند و این کار مزیت زیادی برای سئو سایت شما خواهد داشت چون سرعت CDN نقش مهم و تاثیر گذاری در رتبه بندی گوگل دارد.

سخن آخر

در این مطلب ما به سوال آیا هاست بر سئو تاثیر می گذارد جواب کامل دادیم و یک سری نکات دیگر را ذکر کردیم که برای شما کاربردی است مثلا برای انتخاب یک هاست عوامل مهم و اثر گذار را توضیح دادیم و عوامل تاثیر گذار بر سئو سایت را به صورت کامل شرح دادیم. پس متوجه شدید که هاست تاثیر غیر مستقیمی بر سئو سایت می گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *