در این مقاله می خواهیم ساب دامین توضیح دهیم و به صورت کامل آن را تعریف کنیم و کاربرد های آن را توضیح می دهیم و نحوه ساخت ساب دامین را شرح می دهیم و یک سری نکات دیگر در خصوص ساب دامین که باید بدانید را توضیح می دهیم.

تعریف ساب دامین

ساب دامین یا زیر دامنه، زیر مجموعه ای از دامنه اصلی است و با یک نقطه (.) قبل از دامنه اصلی نمایش داده می شود. در حقیقت ساب دامنه بخشی از آدرس دامنه اصلی وب سایت شما است که می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود. معمولا زیر دامنه ها برای ساخت یا جدا و مستقل سازی بخش های مجزا از سایت مثل بلاگ، فروشگاه و … استفاده می شوند.

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین یک آدرس منحصر به فرد است که برای شناسایی و دسترسی به وب سایت ها استفاده می شود. کاربران می توانند با استفاده از نام دامنه به وب سایت ها متصل شوند. هر وب سایتی نیاز به یک هویت منحصر به فرد دارد و این هویت به وسیله نام دامنه به وب سایت تعلق می گیرد.

چه زمانی باید از زیر دامنه استفاده کنیم؟

هر زمان که نیاز باشد بخشی از وب سایت بدون ارتباط با سایر بخش ها و به صورت مستقل فعالیت کند به ساب دامین نیاز داریم. به صورت کلی ساب دامین یا زیر دامنه ها در این موارد بیشتر کاربرد دارند. این موارد عبارت است از: وبلاگ، تست سایت، پورتال مشتری، فروش بین المملی، بهینه سازی برای موبایل، مخاطب، فروش هدفمند.

چه زمانی باید از زیر دامنه استفاده کنیم

چه زمانی باید از زیر دامنه استفاده کنیم

چطور ساب دامین بسازیم؟

نحوه ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین و سی پنل خیلی ساده است و باید چند مرحله ساده را انجام دهید. در ادامه نحوه ساخت هر کدام را جداگانه توضیح می دهیم. تنها به این نکته توجه داشته باشید که اگر سایت تان را با فروشگاه ساز یا سایت ساز ایجاد کرده اید مراحلی که در ادامه توضیح می دهیم را نیاز نیست برید فقط کافی است یک تیکت به پشتیبانی سایت بزنید و از آن ها بخواهید زیر دامنه مورد نظر را برای شما ایجاد کنند.

ساخت زیر دامنه در سی پنل

ابتدا وارد کنترل پنل بشوید و بعد از ورود به صفحه هاست سی پنل، به سراغ domain بروید و روی گزینه subdomain کلیک کنید. سپس صفحه ای آورده می شود که در بخش اول باید نام زیر دامنه را بنویسید و در قسمت Document Root آدرس اصلی دامنه را وارد کنید و در آخر دکمه Creat را بزنید. اگر این پیام example.con has been created برای شما آمد یعنی عملیات با موفقیت انجام شد.

در اینجا اگر آدرس سایت دامین را در مرورگر تان جست و جو کنید سایت به شما ارور می دهد. راه کار این مشکل این است که باید یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس یا هر سیستم دیگری که می خواهید از طریق هاست روی آن بارگذاری و نصب کنید.

ساخت زیر دامنه در دایرکت ادمین

در ابتدا باید وارد کنترل پنل دایرکت ادمین شوید و بعد از آن به منو Account Manager بروید و روی دکمه Subdomain Management کلیک کنید. سپس وارد صفحه ای می شوید که گزینه Add Subdomain آورده می شود روی آن کلیک کنید و در کادر کلمه مورد نظر که می خواهید ساب دامنه باشد را بنویسید. بعد روی دکمه Add Subdomain بزنید. در صورتی که یک پیغام سبز رنگ در صفحه نمایش داده شد یعنی مراحل به درستی طی شده است.

برای مشاهده ساب دامین روی آن محتوا بارگذاری کنید. پس به بخش File Manager بروید و در پوشه ای که به نام ساب دامین ساخته شده است یک سیستم مدیریت محتوا آپلود و نصب کنید.

ساخت ساب دامین رایگان است؟

بله، ایجاد زیر دامنه هزینه ای برای شما ندارد و برای میزبانی این موارد نیز نیازی به تهیه هاست جداگانه ندارید. بسته به ویژگی هایی که پلن میزبانی وب شما را ارائه می کند می توانید روی یک هاست تعدادی ساب دامین را نگه داری و مدیریت کنید.

ساخت ساب دامین

ساخت ساب دامین

مزیت استفاده از ساب دامین

برای استفاده از زیر دامنه ها ممکن است اهداف مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است بخواهید برای پروژه یا وب سایت تان به صورت موقت ایجاد کنید یا ممکن است برای هدف خاصی از ساب دامین تا زمانی که سایت شما آنلاین است به طور دائمی استفاده کنید. در ادامه ۵ تا از کاربرد های استفاده از ساب دامین را شرح می دهیم.

امکان تفکیک بخش های مهم سایت

ایجاد یک وبلاگ جدا از سایت اصلی با استفاده از ساب دامین امکان پذیر است. صفحه هایی که می خواهید مطالب آموزشی و یا راهنمایی هایی در مورد خدمات و محصولات خودتان قرار دهید گزینه مناسبی است.از ساب دامنه برای بخش پشتیبانی وب سایت هم می توانید استفاده کنید. با جدا نگه داشتن صفحه های مهم از بقیه صفحه های سایت تان امکان استفاده از یک طرح و قالب منحصر به فرد را هم برای صفحه خاص فراهم می کنید که می تواند به شکل بهتری از سایت اصلی با کاربران خود تعامل داشته باشد.

تست یک ایده جدید

اگر ایده جدیدی داشته باشید و می خواهید آن را به سایت تان اضافه کنید اما می خواهید کمی را قبل از اجرای کامل در وب سایت تان تست کنید و اگر نتیجه مثبت بود می توانید آن را برای همیشه استفاده کنید. با استفاده از یک زیر دامنه یک صفحه خالی از وب سایت تان به شما داده می شود که می توانید از آن برای آزمون و خطا استفاده کنید و این امکان را هم دارید که با سرازیر کردن ترافیک به صفحه جدید خود ببینید که آیا این صفحه دارای نرخ تبدیل بالایی خواهد بود و یا واقعا برای بازدید کنندگان سایت جذاب و کاربردی است یا خیر.

راه اندازی بخش فروشگاه اینترنتی

در صورتی که وبلاگی را راه اندازی کرده اید و این وبلاگ در حال افزایش ترافیک ورودی باشد یک راه عالی برای کسب درآمد از سایت، فروش محصولات ویژه از طریق تولید محتوا در وبلاگ سایت است. یک مسئله ای که اینجا وجود دارد این است که ساختار فعلی سایت شما اجازه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را به شما نمی دهد. راه کار این است که شما می توانید بدون نیاز به طراحی سایت مجدد از یک ساب دامین استفاده کنید و فروشگاه اینترنتی تان را روی آن ایجاد کنید.

نمایش دمو وب سایت مشتری

بعضی از مشتری ها می خواهند سایت هایی را که طراحی می کنید در عین پیشرفت ببینند و یک راه سریع و موثر برای انجام این کار این است که سایت را در یک ساب دامین از وب سایت تان ایجاد کنید. این کار به شما این امکان را می دهد تا سایت مشتری خود را در یک محیط آنلاین به نمایش بگذارید و به آن ها اجازه دهید با سایت تعامل داشته باشند. شما می توانید با قرار دادن رمز عبور از ساب دامین های پروژه مشتری های تان محافظت کنید که فقط خودشان به سایت دسترسی داشته باشند.

زبان های مختلف

در صورتی که یک برند بزرگ با مخاطب های جهانی دارید بهتر است نسخه های جداگانه ای از سایت را ایجاد کنید تا با هر بازدید کننده ای که در خارج از کشور زندگی می کند به زبان خودش صحبت کنید. ویکی پدیا که معروف ترین وب سایت در اینترنت است با استفاده از ساب دامنه ها توانسته نیاز تمام مخاطبان خود در دنیا را برطرف کند و اطلاعات این سایت به زبان های مختلف در دسترس است. برای نمونه اگر بخواهید زبان انگلیسی را به صورت ساب دامین در سایت تان اجرا کنید به شکل زیر خواهد بود: en.example.com

تفاوت دامین و ساب دامین چیست؟

دامین، آدرس اینترنتی اصلی سایت شما است و بدون آن هیچ زیر دامنه ای نمی تواند وجود داشته باشد. زیر دامنه یا ساب دامین بخشی است که زیر مجموعه دامین اصلی قرار می گیرد و از آن تفکیک می شود.

تفاوت دامنه و ساب دامنه چیست؟

ساب دامنه بخشی از دامنه اصلی شما است و به این دلیل به آن زیر دامنه هم می گویند. در حقیقت زیر دامنه یا ساب دامین برای کمک به سازماندهی و ایجاد بخش های مختلف وب سایت اصلی استفاده می شود. برای مثال blog.example.com در این مثال example  نام دامنه است و بعد از نام دامنه، پسوند دامنه قرار می گیرد. از رایج ترین پسوند های دامنه com, ir, site و غیره وجود دارد که می توانید استفاده کنید. حالا اگر می خواهید یک ساب دامین به سایت تان اضافه کنید آن را باید قبل از نام دامنه بگذارید.

تفاوت دامنه و ساب دامنه

تفاوت دامنه و ساب دامنه

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟

ساب فولدر یا زیر شاخه ها مسیری در وب سایت اصلی است. در حقیقت ساب فولدر ها URL هایی هستند که طبق یک فرمت مشخص برای سازماندهی و نظم دادن به صفحه های سایت به کار گرفته می شوند. از راه های شناخت ساب فولدر ها ظاهر شدن آن ها بعد از اسلش است.

تاثیر ساب دامین بر سئو

گوگل و موتور های جست و جو ساب دامنه ها را به عنوان وب سایت هایی منحصر به فرد و غیر مرتبط با دامنه اصلی می بینند. پس این امکان را دارید که بخشی از وب سایت تان را در مواقع نیاز به واحد جداگانه ای منتقل کنید. از جمله تاثیراتی که ساب دامین بر سئو می گذارد عبارت است از: ایجاد تنوع در خدمات سایت، ایجاد بخش موبایل در ساختار سایت، استفاده از وبلاگ یا فروشگاه در سایت، قرار دادن بخشی از مطالب سایت برای مناطق جغرافیایی مختلف.

تاثیر نام زیر دامنه بر سئو

یکی از فاکتور های سئو وجود کلمه کلیدی در نام دامنه است. در حقیقت اگر کلمه کلیدی اصلی شما در نام دامنه شما وجود داشته باشد گوگل کمی اعتبار بیشتری برای شما در نظر می گیرد. اگر شما قصد سئو کردن بخشی از سایت را روی زیر دامنه دارید می توانید نام آن را با توجه به کلمه کلیدی تان انتخاب کنید تا کمی اعتبار بگیرید.

سایت های معروفی که زیر دامنه دارند

سایت هایی که در سطح وب از زیر دامنه استفاده می کنند را به شما معرفی می کنیم.

  1. ویکی پدیا: ویکی پدیا در هر زبانی یک زیر دامنه دارد.
  2. جیمیل: gmail یا صندوق پستی گوگل روی زیر دامنه این سایت به آدرس google.com است.
  3. Google play: پلی استور گوگل هم روی زیر دامنه با آدرس google.com قرار گرفته است.
  4. سرچ کنسول: از مهم ترین ابزار برای سئو کاران است که آدرس این ابزار که روی زیر دامنه گوگل قرار گرفته google.com است.

سخن آخر

در این مطلب ما در مورد ساب دامین و تاثیرات آن بر سئو و مزیت های استفاده از ساب دامین توضیح دادیم و نکات مهم دیگری را هم شرح دادیم که بهتر است آن ها را مطالعه کنید. اگر می خواهید زیر دامنه ایجاد کنید بهتر است خوب فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید به ویژه اگر نقش مهمی قرار است در سازماندهی سایت شما داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *