عکاسی و فیلمبرداری

در این مقاله می خواهیم در مورد عکاسی و فیلمبرداری توضیح دهیم و سبک های عکاسی و شاخه های مختلف فیلمبرداری را بررسی می کنیم و درباره هر کدام توضیح می دهیم تا بیشتر با عکاسی و شاخه های مختلف آن آشنا شوید.

عکاسی

عکاسی یکی از عناصر اصلی زندگی انسان ها است و همه افراد یک دوربین یا یک تلفن همراه دارند تا همه لحظات خود را ثبت کنند و به یادگار بزارند. ما روزانه با صد ها و هزاران عکس سر و کار داریم و این کار انقد گسترش پیدا کرده است که تبدیل به یک حرفه شده است و امروزه عکاسان زیادی هستند که می توانند لحظه های ناب شما را عکس برداری کنند.

عکاسی هنر ثبت لحظات است که این لحظه های تکرار ناپذیر توسط عکاس ثبت می شود. عکاسی در زمینه های مختلف اجرا می شود و عکاس ها در زمینه های مختلف فعالیت می کنند. از جمله استایل و مد، عکاسی از محصول، عکاسی از عروس، عکاسی از طبیعت و حیوانات و شاخه های دیگر که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

هدف از عکاسی ثبت یک لحظه خاص، یا روایت یک داستان است. هدف از عکس گرفتن ثبت لحظه های ناب و قشنگ است. یکی از راحت ترین راه ها برای ثبت این لحظه ها دوربین عکاسی است و می توانید با آن عکس های جذابی بگیرید و لحظه های خودتان را ثبت کنید.

عکاسی تجاری

عکاسان تجاری از محصولات و خدمات کسب و کار های مختلف عکاسی می کنند و آن ها را معرفی می کنند. عکاسی تجاری یک زمینه متنوع است و از مبلمان، مواد غذایی، نوشیدنی ها، عطر ها و موارد دیگر عکس می گیرند. بسیاری از عکاسان تجاری از برند های معروف هم عکاسی می کنند.

عکاسان تجاری مزایا یک محصول را به نمایش قرار می دهند و آن را برای اهداف بازاریابی و تبلیغات به صورت زیبا و خاص عکاسی می کنند. این عکاس ها به تجربه و مهارت از جمله ویرایش عکس و … نیاز دارند. از مزایای این شغل این است که همیشه مشتری وجود دارد چون همیشه یک محصولی هست که باید از آن عکاسی کنید.

عکاسی مد

یک عکاس مد از مدل ها و یا محصولاتی که در مجله ها، کاتالوگ ها، تبلیغات یا نمونه کار های مدلینگ گذاشته می شود را عکاسی می کنند. به عنوان یک عکاس مد می توانید یک عکاس سر مقاله، یک عکاس خیابانی یا یک عکاس مد آزاد کار کنید. عکاس های مد این امکان را دارند که با افراد مشهور کار کنند.

عکاس های مد باید زمان زیادی بزارند تا هر تصویر را ببیند و آن را بررسی کنند. این عکاسان باید ترکیب بندی عکس را بدانند و آن را رعایت کنند و باید بدانند که چه ژستی مناسب است و مدل باید چه نوع ژستی بگیرد.

عکاس عروسی

عکاسان عروسی باید ذوق بالایی داشته باشند و از ارتباطات فردی خوبی برخوردار باشند. این عکاسان باید  ترکیب بندی عکاسی عروسی را یاد بگیرند تا بتوانند عکس های جذابی را بگیرند. عکاسی عروسی سرگرم کننده است و آن ها از یک روز شاد و خاطره انگیز عکاسی می کنند.

عکاس های عروسی باید از مهارت فردی بالایی داشته باشند و باید متوجه بشوند که زوج ها می خواهند که عکس هایشان چگونه باشد و باید فضای شاد ان روز خاص را به تصویر بکشند. از خوبی های این شغل این است که در فضا و مکان شاد و دل پذیر عکاسی می کنید و همیشه درخواست برای عکاسی وجود دارد.

عکاسی خبری

این نوع عکاسان از رویداد های خاص برای روزنامه ها و مجله ها عکس می گیرند و اخبار و صحنه های مختلف مثل مراسم ها، رویداد های ورزشی یا جلسه های سیاسی را ثبت می کنند. عکاسان خبرنگار داستان سرای عالی هستند و می توانند عکس های خود را با متن های خبری توضیح دهند.

این عکاسان باید در رویداد های مختلف شرکت کنند و در مکان شلوغی کار کنند. پس اگر به مکان های شلوغ و در جمع بودن علاقه دارید حتما این شاخه عکاسی را انتخاب کنید. ممکن است برای کار تان رویداد ها و اتفاق هایی که کمتر هیجانی هستند را به نمایش بگذارید و می توانید با آژانس های مطبوعاتی و نشریه های مختلف همکاری داشته باشید.

عکاسی ورزشی

این نوع عکاسان در فضا های باز و سالن های ورزشی و حتی استودیو ها عکس می گیرند. در این عکاسی مهارت زیادی داشته باشید تا بتوانید با بهترین رشته های ورزشی همکاری کنید و همچنین باید با تکنیک های عکاسی در حرکت هم مسلط باشید. با این نوع عکاسی می توانید با تیم های ورزشی مختلف همکاری داشته باشید.

این نوع عکاسی کمتر مورد انتخاب عکاس ها قرار می گیرد و از سبک های در دسترس است. از روش های سختی است چون شما باید در هر لحظه اتفاق هایی که می افتد را ثبت کنید زیرا پشت دوربین شما هر لحظه اقدام و یک انفاق جدیدی می افتد و اصلا شما خسته نمی شوید و از مدل عکاسی های سرگرم کننده و هیجانی است.

عکاسی از طبیعت

عکاسان طبیعت از مناظر طبیعی، زندگی وحش، گیاهان و تصاویری از بافت های طبیعی عکاسی می کنند. در این نوع عکاسی انسان حضور ندارد و یا عناصر انسانی از جمله ساختمان ها و جانوران اهلی وجود ندارند. این نوع عکاسی هم به شاخه های دیگری تقسیم می شود. برای نمونه عکاسی حیات وحش، عکاسی مناظر طبیعی و عکاسی ماکرو است.

بیشتر عکاسان طبیعت و لنداسکیپ به سراسر جهان سفر می کنند و تجربیات خودشان را از طریق عکس ها با دیگران اشتراک می گذراند. عکاسان طبیعت نیاز به صبر دارند و نیازمند سال ها تجربه و تلاش در هر عکس هستند.

عکاس جنگی

از قدیمی ترین شغل های عکاسی است که نقش مهمی در تاریخ داشته است. عکاسان جنگی حوادث و رویداد های جنگ را ثبت می کنند و معمولا یک شغل پر خطری است. از طریق نوشتن نمی توان‌ اتفاق های جنگ را به خوبی ثبت کرد اما از طریق عکس ها می تواند به درک خوبی رسید و شرایط های جنگی را بهتر توضیح داد.

عکاسان جنگ باید از منطقه اصلی جنگ فاصله داشته باشند و ان ها تصاویری از خانه های ویران شده اطراف جنگ را هم عکاسی می کنند و این نوع عکاسی بر تفکر های مردم تاثیر می گذارد و این نوع عکاسی هدف از آن تصویر کشدن خشم انسان و جنگ و اتفاق های جنگ است.

عکاس کودک

عکاسی از کودک مجموعه عکس هایی است که از نوزادی تا قبل از مدرسه از کودک گرفته می شود و لحظه های دوران نوزادی، اولین قدم، اولین دندان و … را می توانند را عکس برداری کنند. عکاسی از کودکان کمی در دردسر است چون آن ها به دوربین عادت ندارند و یا مثل بزرگ سالان نمی توانند ژست بگیرند و از این قبیل مشکلات در عکاسی از کودکان وجود دارد.

عکاسی از کودک کار آسانی نیست و به مهارت بالایی نیاز دارید و باید توانایی ارتباط با کودکان هم داشته باشید. یک عکاس کودک باید سرعت عمل زیادی داشته باشد و لحظه های ناب کودکان را شکار کند. شما باید همه چیز و هر لحظه را ثبت کنید و حتی رفتار های عادی که از خودشان نشان می دهند را عکس بگیرید.

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره از شغل های پر درآمد عکاسی است و همبشه مشتری برای شما وجود دارد چون ان‌اع مختلفی دارد از جمله عکس های مدرسه، عکس های شرکتی و عکس های حیوانات و غیره می شود. برای موفقیت در این حرفه باید شبک خود را انتخاب کنید که در کدام سبک می خواهید عکاسی کنید.

عکاسان پرتره رویداد های مهم زندگی و پرتره های خانوادگی و عکس های جذابی را ثبت می کنند. عکاسان پرتره به نور، انعکاس و زوایا باید شناخت داشته باشند و کار های دیگری از جمله ویرایش تصاویر و قاب عکس را هم انجام می دهند. همیشه برای عکاسان پرتره تقاضا و مشتری وجود دارد.

عکاسی از غذا

از کار هایی که رستوران ها برای رونق کار خود انجام می دهند عکاسی از غذا است. در عکاسی از غذا باید از غذا ها و نوشیدنی ها تصاویر جذابی را ثبت کنند و رنگ و بافت آن ها را به تصویر بکشند. برای عکاسی از غذا در تبلیغات، منو رستوران ها و کافه ها، کتاب های آشپزی، شبکه های اجتماعی و وبلاگ های غذا و … برای جذب مخاطب و خلاقیت استفاده می شود.

این عکاسان از بشقاب های غذا عکس می گیرند و به طوری که خوشمزه و طبیعی به نظر برسد. معمولا عکاسی از غذا برای مجله ها آموزش غذا وب سایت ها و بازاریابی رستوران ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای عکاسی از غذا تجهیزات پیشرفته ای نیاز نیست و با وسایل کن هزینه می توانید عکاسی کنید.

برای عکاسی از غذا باید مهارت و خلاقیت داشته باشید و چیدمان های مختلف را برای عکاسی از غذا انجام دهید. شما باید سوژه اصلی خودتان را در مرکز کادر قرار بدهید و پس زمینه غذا شما باید مناسب باشد. برای عکاسی از غذا باید خلاقیت داشته باشید

و از اکسسوری های اضافی و چیز های مختلف برای عکاسی استفاده کنید.

عکاسی املاک

این نوع عکاسان هم در داخل و هم در فضای باز عکس می گیرند. شما باید عکس های جذاب و دقیقی از املاک و مستغلات بگیرید و در هنگام عکس باید از طراحی داخلی، ویرایش و نور مصنوعی هم درک لازمی داشته باشید. عکاسی از ملک و ویلا با هدف ارائه اطلاعات به افرادی که قصد خرید یا اجاره ویلا دارند انجام می شود که در سایت و اپلیکیشن ها قرار داده می شود.

عکاسی از ملک و املاک برای تهیه رزومه شرکت ها در حوزه طراحی و ویلا هم انجام می شود و برای قرار دادن نمونه کار ها در کاتالوگ هم استفاده می شود. عکاسی از ویلا و املاک با هدف بازاریابی و فروش انجام می شود که باعث افزایش کسب و کار شما می شود.

عکاسی از حیوانات

عکاسان تجاری می توانند از حیوانات هم عکس بگیرند که باید مهارت خوبی داشته باشند و می توانند از حیوانات مختلف و باغ وحش عکس برداری کنند. از مهم ترین مهارتی که این نوع عکاس باید داشته باشد این است که باید صبر داشته باشد و سرعت عمل هم داشته باشد.

عکاسی از حیوانات و باغ وحش در سطح بالایی قرار دارد و عکس های شما در مجله ها و روزنامه های مختلف می تواند منتشر شود و فرصت شغلی بی شماری در این حوزه برای شما وجود دارد. فقط باید سبک تان را انتخاب کنید و در نشریه های مختلف انتشار دهید و یا در مسابقه های عکاسی مختلف شرکت کنید.

عکاس موفق

اگر می خواهید به یک عکاس موفق و حرفه ای تبدیل شوید  باید آموزش ببینید واز  تکنیک های عکاسی استفاده کنید. در عکاسی باید خلاقیت و ذوق هنری داشته باشید و توجه و دید و بازدید داشته باشید و تصاویر جذابی را بگیرید. یک عکاس باید با سوژه های خود ارتباط بگیرد و نیاز و سلیقه مخاطب را بشناسند و با آن ها ارتباط بگیرند. عکاسان از مردم، اشیا، رویداد ها و مکان ها و سوژه های مختلف عکس می گیرند.

در عکاسی باید هنر و خلاقیت نشان دهید و ژست های مختلف را بدانید که در موقعیت هایی که نیاز است ژست ها را به افراد بگویید که انجام دهند. با نور پردازی و همه تکنیک های عکاسی باید مسلط باشید تا بتوانید عکس های جذاب و خاصی را از مخاطب ها بگیرید و باید هر لحظه عکاسی کنید تا با تجربه و استمرار به عکاس حرفه ای تبدیل شوید.

مزیت شغل عکاسی

از مزیت هایی که این شغل دارد این است که  شغل سرگرم کننده ای است و شما می توانید هم کسب درآمد داشته باشید و هم لذت ببرید. هر فردی می تواند با توجه به سلیقه و نیاز خود یکی از سبک های عکاسی را که متنوع است انتخاب کند. همچنین عکاسی در برقراری ارتباط با دیگران تاثیر می گذارد. این شغل هیچ محدودیت جنسی و سنی ندارد و هر کسی می تواند در آن فعالیت کند.

امکان عکاسی به صورت فریلنسری و آزاد را دارید که زمان و مکان ان ها دست خودتان هست و هر پروژه ای که بخواهید را می

توانید بگیرید. از خوبی های دیگر این شغل این است که می توانید سفر کنید و پول در بیارید و مشتری شما هزینه سفر شما رو هم پرداخت می کند.

نکته مثبت این شغل این است که تنوع دارد و از بین سبک ها و شاخه های مختلفی که دارد با توجه به علایق تان می توانید در هر شاخه ای که می خواهید وارد بازار کار بشوید. برای موفق شدن در این حرفه باید خلاقیت داشته باشید و از سوژه های مختلف عکس بگیرید.

معایب شغل عکاسی

مثل همه شغل ها این شغل هم معایبی دارد. برای نمونه باید از دوربین و تجهیزات عکاسی حرفه ای و پیشرفته استفاده کنید که ارزان هم نیست. همچنین باید روی فناوری گران سرمایه گذاری کنید تا مشتری های بیشتری جذب کنید. همچنین یک عکاس باید طیف وسیعی از کار ها را انجام بدهد و میزان درآمد آن تضمین شده نیست.

همچنین رقابت شغلی شما زیاد است و در عکاسی باید صبر و تلاش زیادی داشته باشید. در ابتدا شما بهتر است با هزینه های کم پروژه ها را قبول کنید تا با تلاش و استمرار به درامد های بالاتر برسید. در این شغل باید اموزش های زیاد و گسترده ببینید و تحصیلات مرتبط را بگذرانید.

فیلمبرداری

فیلمبرداری امروزه رشد زیادی کرده است و مشاغل متعددی در این حوزه وجود دارد. برای ورود در این کار باید مهارت و علاقه داشته باشید و تخصص خود را بالا ببرید و همیشه آموزش ببینید و خودتان را آپدیت کنید. فیلمبرداری یک هنر است و شامل مجموعه ای از فنون و تکنیک ها است که برای ضبط صحنه ها و بازیگران و اجزای فیلم استفاده می شود.

یک فیلمبردار باید به دوربین و عوامل نورپردازی در تولید فیلم مسلط باشد و با کارگردان هم ارتباط مستقیمی داشته باشد و فیلمبرداران می توانند به تنهایی و آزاد هم کار کنند یا با کارگردانان همکاری داشته باشند و با شرکت ها هم همکاری داشته باشند.

فیلمبرداری خبری

فیلم خبری رویداد های خبری و وقایع قابل توجه را پوشش می دهد و عمل یا واقعه تکرار ناپذیر را ثبت می کند. این نوع فیلمبرداری برای ضبط اخبار استفاده می شود و برای اطلاع رسانی به مردم در مورد حقایق روز استفاده می شود.

این نوع فیلمبرداری سال های زیادی رواج دارد و مورد استفاده می شود و از اخبار ها و رویداد های مختلف فیلمبرداری می شود. حتی یک نوع عکاس هم وجود دارد که در این رشته فعالیت می کند.

فیلمبرداری مستند

 فیلم های مستند برای ضبط واقعیت استفاده می شود و این نوع فیلمبرداری برای بررسی موضوعات مختلف و آگاهی در مورد مسائل اجتماعی استفاده می شود. همچنین برای ضبط رویداد های واقعی و زندگی افراد و غیره هم استفاده می شود.

در این نوع فیلمبرداری به خلاقیت و مهارت نیاز است چون فیلم بردار باید از لحظه ها و موقعیت های واقعی بتوانند فیلمبرداری کنند و داستانی جذاب و گیرا را به مخاطب نشان بدهد.

فیلمبرداری تبلیغاتی

این مدل فیلمبرداری برای ضبط تبلیغات استفاده می شود و برای جلب توجه مخاطب و تبلیغ محصول یا خدمات استفاده می شود. بیشتر افراد از محصول یا غیره فیلم برداری می کنند تا محصول یا خدمات با غیرع را به مخاطب نشان بدهند.

این حوزه که از محصولات فیلمبرداری می کند در رسانه های مختلف از جمله تلویزیون و اینترنت و غیره استفاده می شود که فیلم بردار باید از فنون و تکنیک های مختلف برای فیلم برداری استفاده کند.