در دنیایی که اینترنت حرف اول را می زند؛ بدون شک تولید محتوا در این بستر می تواند به کسب و کار شما رونق فوق العاده ای ببخشد. با تولید محتواهای مطلوب و جذاب می توانید نظر مخاطب را به سوی خود جلب کرده و همچنین مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. قطعا دیده شدن و رسیدن به موفقیت در دنیای نامحدود اینترنت کار آسانی نیست و شما رقبای سرسختی دارید؛ و اینجاست که تولید محتوای خوب و باکیفیت اهمیت دو چندانی پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم با چندین دلیل قانع کننده به پاسخ این سوال بپردازیم که چرا باید تولید محتوا کنیم؟ با ما همراه باشید.

منظور از تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا نوعی فرایند جمع آوری اطلاعات و آماده سازی هدفمند آن جهت ارائه به مخاطبانی است که به آن محتوا نیاز دارند یا این که نسبت به آن علاقه مند هستند.

عوامل مختلفی در کیفیت محتوای تولید شده دخیل هستند که از جمله آنها می توان به کیفیت و صحت اطلاعات جمع آوری شده، جذاب و بکر بودن محتوا یا نحوه تولید آن و کیفیت نوع ارائه محتوا که می تواند به شکل ویدیو، عکس، متن یا غیره باشد.

تولید محتوا به شما کمک می کند تا نیاز و علایق مخاطب خود را بهتر بشناسید و با نقاط ضعف و قوت خود بهتر آشنا شوید. همچنین با استفاده از تولید محتوا می توانید ارتباط مستحکم تری با مخاطبان خود برقرار کنید.

انواع تولید محتوا

انواع تولید محتوا را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • تولید محتوا بر اساس فرمت
  • تولید محتوا بر اساس سبک

 

تولید محتوا بر اساس فرمت

انواع تولید محتوا بر اساس فرمت را می توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:

  • محتوای متنی
  • محتوای اینفوگرافیک
  • محتوای ویدیویی
  • محتوای صوتی یا پادکست

 

تولید محتوا بر اساس سبک

انواع تولید محتوا بر اساس سبک را می توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:

  • محتوای همیشه سبز
  • محتوای ویروسی یا وایرال
  • محتوای زرد
  • محتوای آنی
  • محتوای خبری

به این ترتیب شما می توانید بر اساس هدف و نوع موضوعی که دارید؛ نوع تولید محتوای خود را انتخاب کنید. البته پیشنهاد می کنیم برای تولید محتوا از افراد حرفه ای و کارشناسان تولید محتوا کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

تولید محتوای متنی

رایج ترین نوع تولید محتوا؛ تولید محتوای متنی است. محتواهای متنی به دلیل بالا بردن رتبه بندی گوگل و سایر موتورهای جستجوگر اهمیت دارند. زمانی که رتبه وبسایت شما در گوگل افزایش پیدا می کند؛ در نتایج گوگل بالاتر از بقیه وبسایت ها به کاربران نمایش داده می شود.

محتوای متنی می تواند شامل نقل قول ها، نقد و بررسی، معرفی محصول، راهنمای استفاده از محصولات، کتاب الکترونیکی، پست های وبلاگ و غیره باشد.

تولید محتوای ویدیویی

محتواهای ویدیویی بدون شک محبوب ترین نوع تولید محتوا هستند. با استفاده از محتواهای ویدیویی می توانید تاثیر عمیق تری روی مخاطب بگذارید. محتواهای ویدیویی به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار می شوند و می توان آنها را در یک نگاه تجزیه و تحلیل کرد. گاهی اوقات هم کاربران با مشاهده ویدیو، نسبت به مطالعه متن ترغیب می شوند.

محتوای صوتی یا پادکست

محتواهای صوتی از سال 2004 به بعد به محبوبیت فوق العاده ای میان کاربران دنیای مجازی دست پیدا کرده اند و شاید برایتان جالب باشد بدانید که تولید محتواهای صوتی به صورت پادکست می تواند یکی از ماندگارترین و باارزش ترین آثار شما باشد. امروزه در زندگی شلوغ شهری؛ افراد به ندرت فرصت مطالعه متن را پیدا می کنند؛ در حالی که گوش دادن به یک پادکست جذاب و آموزنده حین انجام کارها می تواند بسیار لذت بخش هم باشد.

 

چرا باید تولید محتوا کنیم؟

شما برای موفق شدن در بستر اینترنت چه برنامه هایی در سر دارید؟ آیا فکر می کنید که صرفا راه اندازی یک وبسایت یا صفحه اینستاگرامی کافی است؟

اگر اینطور فکر می کنید؛ باید به شما بگوییم که متاسفانه سخت در اشتباهید! این روزها رقابت میان کسب و کارها در دنیای اینترنت و فضای مجازی بسیار تنگاتنگ است و نمی توان به راحتی تنها با راه اندازی یک صفحه مجازی و معرفی محصولات، به موفقیت رسید. پس راه چاره چیست؟

راه چاره و همان اکسیر طلایی موفقیت؛ تولید محتواست! با تولید محتوای جذاب می توانید مخاطب را به سوی خود بکشانید و آنها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید.

اگر همچنان به موفقیت آمیز بودن تولید محتوا شک دارید؛ پیشنهاد می کنیم مواردی که در ادامه ذکر کرده ایم را مطالعه کنید.

یک تصویر خوب در ذهن مخاطب بسازید

در این دنیای نامحدود نمی توان یک شبه به یک برند معتبر تبدیل شد. برای برند شدن باید بتوانید تصویر خوب و ماندگاری از خود در ذهن مخاطب بسازید. به این ترتیب مشتری ها و مخاطبان ثابت خود را پیدا خواهید کرد که همیشه برای خرید ابتدا به سراغ برند شما می آیند.

مخاطبان بالقوه خود را پیدا کنید

به نظرتان شانس شما برای پیدا کردن مخاطبان هدفتان در این دنیای بی نهایت اینترنت چقدر است؟ اگر نتوانید محتوای خوب و جذاب تولید کنید؛ باید بگوییم که تقریبا خیلی کم! در واقع روش های زیادی برای جذب مخاطب وجود دارد ولی هیچکدام از آنها به اندازه تولید محتوا کارآمد و مفید نیستند.

اعتماد ایجاد کنید

جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان در فضای مجازی و اینترنت اصلا کار راحتی نیست و افراد به سختی به شما اعتماد می کنند. برای این که بتوانید سریع تر اعتماد مخاطبان را به دست آورید، باید با آنها ارتباط مستقیم، صمیمانه و به دور از سود جویی ایجاد کنید. اگر بتوانید محتواهای باکیفیت، آموزنده و مناسب تولید کنید و بدون چشم داشت در اختیار مخاطب قرار دهید؛ قطعا افراد زودتر و بیشتر به شما و برندتان اعتماد خواهند کرد و این اعتماد ماندگار خواهد بود.

بیشتر دیده شوید

بیشتر دیده شدن و شهرت خوب آرزوی هر کسی است که در دنیای مجازی، کسب و کار خود را مدیریت می کند. اگر بتوانید یک محتوای خوب، منسجم و به قول معروف شسته رُفته تولید کنید و به کمک سئو، رتبه آن را در اینترنت ارتقا دهید؛ بدون شک بیشتر و بهتر دیده می شوید.

شفاف سازی کنید

سعی کنید محتواهای مرتبط با حرفه خود بسازید و به پر تکرارترین سوالات و تردیدهای مخاطبان خود در این محتواها پاسخ دهید. به مخاطبان نحوه کار خود را توضیح دهید و اجازه دهید آنها با روند کسب و کارتان آشنایی پیدا کنند. در واقع حرفه ای بودن خود را به رخ مخاطب بکشید و بگذارید ببینند که در حرفه خود متخصص هستید و می توانند به شما اعتماد کنند.

دیگران را از برند خود آگاه کنید

شاید هنوز افراد زیادی باشند که از نمی دانند برند شما اصلا وجود خارجی دارد! پس بهترین کار این است که با تولید محتوای جذاب، دیگران را از وجود برند خود مطلع کنید. در تولید محتواهایتان حتما به شکلی جذاب، برند خود را توصیف کنید و به مخاطب گوشزد کنید که شما هر آنچه را که آنها به دنبالش هستند، به آنها عرضه خواهید کرد.

طرفداران بیشتری پیدا کنید

بدون شک کسانی که از عملکرد شما راضی باشند و بتوانند با شما ارتباط خوبی بگیرند؛ شما را به دوستان و خانواده خود هم پیشنهاد خواهند داد و به این ترتیب دامنه مخاطبان و علاقمندان شما هم گسترش پیدا خواهد کرد که این مورد را هم مدیون تولید محتوا هستید.

خودتان را ارزیابی کنید

با تولید محتوا می توانید مخاطبان خود و نیازها و علایق شان را بیشتر بشناسید. محتواهایی که با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبرو می شوند را از محتواهایی که با استقبال کمتری روبرو شده اند، جدا کنید. نقاط ضعف و نقاط قوت هر کدام را به دست آورید و روی نقاط قوت خود بیشتر کار کنید و نقاط ضعف را از محتواهای بعدی خود حذف کنید.

در هزینه هایتان صرفه جویی کنید

به عقیده کارشناسان؛ تولید محتوا یکی از بهترین روشهای بازاریابی است که نسبت به سایر روشهای بازاریابی بسیار مقرون به صرفه می باشد. تولید محتوا در دراز مدت با بازدهی بیشتری همراه است و نسبت به بازاریابی سنتی، هزینه کمتری در پی دارد.

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع تولید محتوا و تاثیر آنها در رشد و پیشرفت کسب و کارتان پرداختیم. اگر شما هم دوست دارید از رقبای خود جلو بزنید و مسیر موفقیت را برای خود هموارتر کنید؛ پس همین الان دست به کار شوید و اولین قدم ها را برای تولید یک محتوای جذاب و ماندگار بردارید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید. با سپاس از این که همراهمان هستید و به ما اعتماد دارید. با آرزوی موفقیت..