طراحی سایت با قالب اختصاصی بهتر است یا قالب آماده؟

طراحی سایت با قالب اختصاصی بهتر است یا قالب آماده؟


سیستم مدیریت محتوا نرم افزارهای تحت وبی می باشند که با استفاده از آن ها می توان سایت های مختلف ایجاد نمود. در واقع افرادی که به اندازه کافی در زمینه طراحی وب تجربه و دانش کافی ندارند، می توانند سیستم مدیریت محتوا ی خود را که غالبا وردپرس است، بر روی هاست های اصلی یا محلی نصب نمایند و سپس روی این سیستم مدیریت محتوا قالب آماده یا اختصاصی نصب کنند. در ادامه به توضیح، مزایا و معایب قالب اختصاصی و آماده می پردازیم.

طراحی سایت با قالب اختصاصی بهتر است یا قالب آماده؟

طراحی سایت با قالب اختصاصی بهتر است یا قالب آماده؟

منظور از قالب سایت چیست؟

قالب سایت ترکیبی از تصاویر، المان ها و رنگ های موجود در سایت مانند دکمه است که باعث می شود منحصربه فرد دیده شود. قالب سایت عرض کلی صفحات، اندازه و فونت نوشته ها و اندازه هر یک از ستون های سایت را تعیین می کند. قالب سایت در اصل ساختار و چارچوب اصلی یک سایت را نشان می دهد که اغلب با ابزارهای گرافیکی و نرم افزارها ایجاد می شود.

بنابراین پس از نصب و راه اندازی وب سایت وردپرس، یک قالب پیش فرض خالی و بسیار ساده بر روی آن وجود دارد. فضایی که در این قالب ها مشاهده می شود، یک فضای خالی، بدون جذابیت و کسل کننده می باشد و ظاهر سایت را شبیه به بیابانی بی آب و علف نشان می دهد. و همچنین هیچ جذابیت بصری برای بازدیدکنندگان وجود ندارد که بخواهند در سایت شما جستجو کنند. در نتیجه باید قالبی با ظاهر مناسب و جذاب تهیه نمایید. تا کاربری که وارد سایت می شود از سردرگمی ناشی از بهم ریختگی نجات یابد. و به دلیل این که افراد سلیقه و علایق گوناگون دارند، انتخاب قالب که همه را راضی نگه دارد نیاز به هوش و ذکاوت خاصی خواهد داشت.

انواع قالب سایت

قالب سایت به دو دسته کلی داینامیک و ایستاتیک تقسیم می شوند. انواع قالب سایت ممکن است شامل دانلود فایل های فشرده و یا همراه با یک نرم افزار ویرایشگر و یا بخشی از رابط یک وب سایت ساز باشند. قالب ها ممکن است سازگار یا ریسپانسیو ویا ایستا باشند و یا صرفا برای موبایل طراحی شده باشند.

انواع قالب سایت

انواع قالب سایت

  • قالب های دینامیک

وب سایت های مبتنی بر وردپرس این امکان را به کاربر می دهند تا به راحتی بتواند وب سایت خود را مدیریت نماید، و ویژگی های جدیدی به آن اضافه کند. وب سایت های دینامیک مولفه های بیشتری نسبت به وب سایت های ایستا دارند. بروزرسانی سایت های دینامیک راحت و ساده می باشد، تنوع قالب های آن ها زیاد است و به راحتی می توان آن ها را سفارشی سازی کرد. وردپرس حاوی پلاگین ها و ابزارهای زیادی می باشد که با استفاده از آن ها هر نوع عملکردی را که می خواهید می توانید در وب سایت خود پیاده سازی کنید. اما باید وب سایت خود را مرتب و بروز نگه دارید و کار با وردپرس را بدانید. برای افرادی که تجارت در حال رشدی دارند و این احتمال را می دهند که در آینده شاید به ویژگی های جدید در وب سایت خود نیاز داشته باشند، استفاده از قالب های دینامیک به دلیل قابل تنظیم بودن آن ها بهتر می باشد.

  • قالب های استاتیک

قالب های استاتیک با کدهای CSS و HTML ایجاد می شوند. در قالب های استاتیک تا زمانی که وب سایت شما کار می کند به، بروزرسانی های منظم نیازی ندارید. قالب های استاتیک دیتابیس ندارند و به وب سرورهای گران قیمت نیاز ندارند و به همین دلیل هزینه های میزبانی کمتری دارند. اما از سوی دیگر ممکن است بروزرسانی قالب های استاتیک برای تازه کارها، کار چندان راحتی نباشد. اگر به نصب یک ویژگی جدید در وب سایت نیاز داشته باشید، به یک طراح و توسعه دهنده سایت نیاز دارید تا این کار را برای شما انجام دهند. اگرچه ساخت سایت با استفاده از قالب های استاتیک ارزان تمام می شود اما اضافه کردن ویژگی های زیاد و ایجاد تغییرات زیاد می تواند قیمت بالایی داشته باشد.

قالب آماده

قالب آماده فضایی است که سایت شما را به راحتی شکل می دهد، که می توان محتوای خود را در آن قرار دهید تا سایت راه اندازی شود. همچنین می توان گفت وب سایت آماده ای است که می توان المان های مورد نظر خود مانند رنگ، فونت، بک گراند سایت، شبکه های اجتماعی و طرحی و تغییر سایز محتوا و عکس را در آن قرار دهید، بدون این که نیاز داشته باشید سایت را از ابتدا طراحی نمایید. این المان ها عناصر زیبایی شناسی بسیاری را به سایت شما اضافه می کند. پس از آن که صفحات سایت به وب سایت شما اضافه شد، تغییر هرکدام از المان ها، ظاهری متفاوت برای سایت ایجاد می کند.

قالب اختصاصی

قالب اختصاصی به این معنا است که تمام بخش های قالب به گونه ای طراحی شود که با برند شما متناسب  باشد. این موضوع علاوه بر این که به نوع فونت، رنگ و لوگوی سایت مربوط می باشد، باید با هدف کسب و کار اهداف و مشتریان شما نیز هماهنگ شود. همچنین پس از طراحی اختصاصی سایت باید سئو پسند بودن سایت و بازگشت سرمایه در نظر گرفته شود. طراحی قالب سفارشی یک فرایند می باشد که برای انجام آن باید کارهای زیادی انجام شود، تا سود کسب و کارها در این حالت افزایش یابد. قالب اختصاصی ظاهر بهتر و کارایی بیشتری نسبت به قالب های دیگر دارد و برای تحقق اهداف تجاری خاص بسیار مناسب می باشد.

قالب اختصاصی

قالب اختصاصی

مزایای قالب آماده سایت

  • رایگان یا هزینه بسیار کم

قالب های آماده موجود در سایت اغلب رایگان ارائه می شوند و یا هزینه های بسیار کم برای پرداخت این خدمات پرداخت خواهد شد. بنابراین می توانید با کمترین هزینه یک قالب با انواع کدهای CSS، HTML و GAVASCRIPT در اختیار داشته باشید. این نوع از قالب ها از هر نظر کامل هستند و در صورت نیاز می توانید به ویرایش آن ها بپردازید.

  • استاندارد بودن

کدهای قالب آماده سایت توسط افراد متخصص نوشته شده است. افرادی که اطلاعات کاملی در زمینه روانشناسی رنگ ها و قالب بندی استاندارد دارند این اطمینان خاطر را به شما می دهند که قالب بندی و رنگ بندی سایت استاندارد و بسیار حرفه ای می باشد.

  • قالب آماده مناسب کسب و کارهای کوچک

اگر تصمیم دارید برای کسب و کار کوچک خود وب سایت راه اندازی نمایید، می توانید با مراجعه به سایت وبانو علاوه بر قالب های دیگر، این نوع از قالب را نیز تهیه نمایید. قالب آماده سختی های کدنویسی قالب های اختصاصی را ندارد. و در صورت پیشرفت در زمینه کاری خود می توانید قالب آماده سایت خود را ارتقا دهید و افزونه های گوناگون به آن اضافه کنید. بنابراین یک قالب آماده تا حد زیادی نیاز شما را برطرف خواهد نمود.

  • سرعت بالا در راه اندازی

یک قالب آماده را به محض انتخاب به راحتی می توانید راه اندازی کنید. اما در قالب های اختصاصی پیچیدگی های زیادی جهت آماده سازی وجود دارد و ممکن است راه اندازی سایت شما را به تعویق بیندازد.

سرعت بالا در راه اندازی

سرعت بالا در راه اندازی

معایب قالب آماده سایت

  • امنیت پایین

در صورت عدم استفاده از قالب اورجینال ممکن است، کدهای قالب آماده امنیت سایت را به خطر بیندازند و از طرفی در بالا آمدن سایت اختلال ایجاد نماید.

  • انعطلف پذیری کم

قالب آماده سایت به شما امکان ویرایش می دهد اما این امکان آنقدر وسیع نمی باشد. و به طور کلی امکان ایجاد تغییرات اساسی و کلی در آن وجود ندارد. اما در این قالب تغییراتی که می خواهید ایجاد نمایید باید توسط کد نویس اصلی ایجاد شود و پشتیبانی رایگان دارد.

  • عدم پاسخگویی به تمام نیازها

قالب آماده به دلیل اینکه به صورت خصوصی برای کسب و کار خاصی طراحی نشده است، دارای ایراهای بسیاری می باشد و ممکن است با ذهنیت شما تداخل داشته باشد. بنابراین تمام نیازها را برطرف نمی کند و کاستی هایی دارد.

  • منحصر به فرد نبودن قالب آماده

همه افراد با هزینه بسیار پایین یا حتی رایگان می توانند به قالب آماده دسترسی داشته باشند. بنابراین امکان استفاده چند سایت از یک قالب به صورت همزمان وجود دارد. برای افرادی که می خواهند کار تازه ای را شروع کنند و متفاوت باشند استفاده از قالب آماده توصیه می شود.

مزایای قالب اختصاصی سایت

  • امنیت بالا

امنیت قالب اختصاصی سایت بسیار بالا است و هیچ گونه کد اضافی در آن وجود ندارد. تمام کد ها همان طور که می خواهید نوشته شده است و کد غیر ضروری در آن مشاهده نمی کنید. این موضوع می تواند بر سرعت بالا آمدن سایت موثر باشد و کمک شایانی به شما کند.

امنیت بالا

امنیت بالا

  • سئو بالا

فرد متخصص در طراحی و نوشتن این کدها، تمام جنبه های لازم را در نظر می گیرد و هیچ خللی در بالا آمدن سایت و رده بندی آن وجود ندارد.

  • انعطاف پذیری بالا

قالب اختصاصی سایت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و هر تغییری که بخواهید، می توانید در آن ایجاد نمایید. بنابراین هیچ محدودیتی در مورد قالب بندی، رنگ، نوع خدمات وب سایت و… نخواهید داشت.

  • سهولت در استفاده از قالب اختصاصی

قالب های اختصاصی به دلیل این که با توجه به نیاز کارفرما طراحی می شوند، دسترسی ها و امکان ویرایش اطلاعات بسیار ساده ای دارند و کارفرما به تنهایی می تواند بر روی بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشد و پیچیدگی در آن وجود ندارد.

  • منحصربه فرد بودن قالب اختصاصی

قالب اختصاصی فقط برای سایت شما طراحی شده است  و سایت های مشابه آن وجود نخواهد داشت. با این قالب سایت شما جذاب و منحصربه فرد به نظر می رسد. و کاربران متوجه خواهند شد که شما برای سایت خود اهمیت ویژه ای قائل شده اید و زمان زیادی را صرف این بخش نموده اید.

معایب قالب اختصاصی سایت

  • صرف وقت و هزینه زیاد

به دلیل اینکه کدهای این قالب ها به طور اختصاصی نوشته می شود، وقت زیادی برای آن صرف شده است. همچنین هزینه آن بالاتر از قالب آماده است. به طور کلی برای رسیدن به قالب اختصاصی دلخواه خود باید زمان زیادی صرف کنید.

  • بروزرسانی فقط توسط یک شخص

در بروزرسانی سایت های اختصاصی شما وابسته به شخص طراح آن هستید، زیرا فقط آن شخص از ساختار کدهای نوشته شده باخبر می باشد و آگاهی لازم برای ایجاد تغییرات را دارد.

بروزرسانی فقط توسط یک شخص

بروزرسانی فقط توسط یک شخص

قالب سایت آماده خوب است، یا قالب سایت اختصاصی

یک وب سایت مناسب برای کسب و کار شما می تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد، از یک طرح منحصربه فرد گرفته تا بهبود عملکرد، با این حال می تواند یک سرمایه گذاری پر هزینه باشد. بنابراین با در نظر گرفتن نیازهای سایت خود می توانید تشخیص دهید که آیا قالب سایت اختصاصی برای شما مناسب است یا قالب سایت آماده. پیشنهاد می شود اگر بودجه بسیار کمی دارید از قالب سایت آماده استفاده نمایید. و در صورتی که نیاز به سفارشی سازی قالب دارید بهتر است از قالب اختصاصی استفاده کنید، زیرا ایجاد تغییرات در قالب های آماده می تواند بر سئو سایت شما تاثیر منفی بگذارد. توصیه می شود برای راهنمایی انتخاب نوع قالب سایت و خرید آن به سایت وبانو مراجعه کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *