در این مقاله می خواهیم در مورد پارک دامین توضیح بدهیم و کاربرد های آن را با هم بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را بگوییم تا با پارک دامین آشنا شوید. و در آخر نکات دیگری که باید بدانید را ذکر می کنیم.

پارک دامین

یک ویژگی و راه کار مناسب است تا وب سایت خود را علاوه بر دامنه اصلی از طریق دامنه های دیگر نیز معرفی کنید. در پارک دامین از طریق چند دامنه مجزا می توان به یک سایت رسید. به عبارت دیگر زمانی که می خواهید سایت شما با آدرس های مختلفی در محیط اینترنت در دسترس باشد که تمام این آدرس ها به یک سایت اشاره داشته باشد باید از پارک دامین که در هاست سی پنل و هاست های دایرکت ادمین و … وجود دارد استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب نام پارک دامین

برای دامنه های مختلف استفاده از یک نام دامنه با پسوند های متفاوت مثل org, net و … است. در مواردی که نوشتار نام دامنه املا های متفاوتی می تواند داشته باشد از پارک دامین می توان استفاده کرد. زمانی که در نام دامنه حروف با تلفظ های نزدیک به هم داشته باشید این مورد اهمیت بیشتری دارد.

پارک دامین با چه نام هایی شناخته شده است؟

پارک دامین با نام های پارک دامنه parked domain و دامین الیاس domain alias و دامین پوینترز domain pointers شناخته شده است.

چه نکاتی در ایجاد پارک دامین باید رعایت شود؟

همه پسوند های دامنه مثل com,net,ir باید پوشش داده شود. باید اطمینان پیدا کنید که در صورتی که کاربرانی اسم سایت شما را اشتباه تایپ کنند، می توانند همچنان به آدرس سایت دسترسی پیدا کنند.

چه زمانی باید از پارک دامین استفاده کنیم؟

گاهی از پارک کردن دامنه برای فعال کردن تبلیغات گوگل ادز استفاده می شود چون دامنه های ایران با پسوند ir به دلیل تحریم های موجود نمی توانند از تبلیغات گوگل استفاده کنند. اما با پارک یک دامنه بین المملی مثل com  می توانید این کار را انجام دهید. برای جلوگیری از سو استفاده رقبای تان می توانید دامنه های مختلفی را با نام برند تان خریداری کنید و روی دامنه سایت پارک کنید. با این کار باعث می شود این دامنه ها به سایت اصلی شما متصل شوند.

پارک دامین

پارک دامین

پارک دامین در دایرکت ادمین

برای پارک دامین در دایرکت ادمین وارد پنل دایرکت ادمین هاست می شوید و بعد روی گزینه domain pointers کلیک می کنید. می توانید حالا دامین خود را پارک کنید. قبل یا بعد از پارک کردن دامین باید دن ان اس های هاست را روی دامین پارک شده قرار بدید تا سایت شما با هر دو دامین در دسترس باشد.

پارک دامنه در سی پنل

برای پارک دامنه در سی پنل اول باید وارد سی پنل شوید. این yoursite.com/coanel را در مرورگر تایپ کنید. در مرحله بعد به بخش Aliases  در بخش Domains مراجعه کنید. در اینجا که وارد بخش پارک دامین در سی پنل شدید، از بخش creat a new Alias یک نام مستعار جدید ایجاد کنید. باید دامنه را وارد کنید و روی Add کلیک کنید. الان دامنه شما روی دامنه اصلی هاست پارک شده است. سپس چند دقیقه دیگر شما می توانید پارک شدن دامنه را بررسی کنید.

چگونه یک دامنه را پارک کنیم؟

پارک دامنه از کار های ساده و راحت است. در ابتدا باید موجودیت دامنه مورد نظرتان را بررسی کنید در صورتی که قبلا سایتی به دامنه متصل شده باشد یا توسط فرد دیگری پارک شده باشد پیامی نمایش داده می شود. اگر امکان ثبت دامنه فراهم باشد پیامی ارسال می شود که روی ثبت آن باید کلیک کنید تا بعد از وارد کردن اطلاعات آن را برای خود کنید. الان دامنه را ثبت و خریداری کردید و به هیچ سایتی آن را متصل نکردید.

کاربرد های پارک دامین

پارک کردن یک دامنه و عدم اتصال آن به سایت به دلایل مختلفی انجام می شود که در ادامه چند تا از کاربرد های پارک کردن دامنه را بررسی می کنیم.

ثبت و نگهداری نام دامنه های ارزشمند

اگر دامنه ای در دسترس نباشد برای مالک آن شدن باید صبر کنید یا آن را گران تر از حالت معمول بخرید. در مواقعی صبر کردن هم کافی نیست چون ممکن است مالک به صورت دائم دامنه را برای خود تمدید کند، همچنین بازخرید حتی با قیمت های بالاتر هم ممکن است وجود نداشته باشد زیرا صاحب آن نمی خواهد بفروشد یا اصلا نتوانید با او ارتباط برقرار کنید.

بنابراین اگر می خواهید سایتی را مرتبط با برند تان در آینده نزدیک بسازید بهتر است از قبل دامنه آن را تهیه کنید و آن را پارک کنید. و زمانی که وقت آن رسید می توانید از دامنه ای که آن را قبلا تهیه کرده اید استفاده کنید و آن را به سایت متصل کنید.

فرستادن کاربران به دامنه اصلی

فرستادن کاربران به دامنه اصلی

فرستادن کاربران به دامنه اصلی

گاهی دامنه ها به خاطر هدایت ترافیک به دامنه اصلی پارک می شوند. برای نمونه شما یک سایت با دامنه example.com دارید ممکن است برای دستیابی به سایت به جای پسوند com از پسوند های دیگر مثل ir,net, یا هر چیز دیگر استفاده کنید، برای اینکه این افراد را به سایت تان هدایت کنید شما می توانید از پارک دامنه استفاده کنید. شما پسوند های مختلف مربوط به دامنه تان را خریداری می کنید و بعد با اتصال آن ها به دامنه اصلی ترافیک ورودی را به سایت تان هدایت می کنید.

شما قرار نیست سایت جدیدی بسازید فقط می خواهید با وصل کردن دامنه های جدید به دامنه ی اصلی افرادی را جذب کنید که به اشتباه از آن دامنه ها برای دستیابی به سایت تان استفاده کرده اند.

جلوگیری از کلاه برداری با نام دامنه مشابه

اگر شما دامنه های مشابه با پسوند های مختلف دامنه تان را ثبت و پارک نکردید ممکن است افراد دیگر این کار را انجام دهند که در این شرایط دو حالت پیش می آید:

  1. ثبت کننده دامنه مشابه تلاش می کند آن را با قیمت زیاد به شما بفروشد.
  2. از دامنه مشابه برای ربودن ترافیک اصلی شما و لکه دار شدن اعتبار تان استفاده کند.

که برای جلوگیری از این اتفاق باید اقدام به ثبت و پارک دامنه های مشابه و پسوند های مختلف کنید. شما با این کار از کلاه برداری با نام دامنه خود جلوگیری می کنید.

کاهش اشتباهات با ثبت دامنه های چند املایی

شما می توانید با ثبت دامنه های مشابه مثل eksample.con مانع از دست رفتن افرادی بشوید که URL شما را با غلط املایی تایپ می کنند. این روش برای دامنه هایی که احتمال تایپ اشتباه آن زیاد است بسیار کاربرد خواهد داشت. فقط باید دامنه های مشابه را ثبت و خریداری کنید، بعد از آن با پارک آن و ساخت alias  در کنترل پنل هاست ترافیک ورودی به آن ها را به سایت و دامنه اصلی خود هدایت کنید.

نگهداری دامنه تا زمان انقضا

احتمال دارد در میانه راه تصمیم بگیرید سایت تان را غیر فعال کنید در صورتی که مدت کوتاهی از خرید دامنه شما گذشته است. در این شرایط بعد از غیر فعال کردن سایت، دامنه ای که به آن متصل بود را پارک کنید تا زمان انقضایش فرا برسد. پس کسی نمی تواند از آن دامنه استفاده دیگری داشته باشد.

نگهداری دامنه تا زمان انقضا

نگهداری دامنه تا زمان انقضا

مزایا و معایب پارک دامین

پارک دامین هم مثل هر چیزی مزایا و معایبی دارد که هر کدام را جدا بررسی می کنیم تا با آن آشنا شوید.

مزایا

سه تا از مزایای این دامنه را با هم بررسی می کنیم. دامنه پارک شده نیاز به هاست ندارد زیرا سایتی وجود ندارد. در صورتی که می خواهید اطمینان پیدا کنید که دامنه مورد نظرتان در زمان لازم در دسترس خواهد بود می توانید آن را پارک کنید.

مزیت دیگر آن امکان بهره مالی بردن از دامنه پارک شده است. سرویس های مختلفی وجود دارند که روی دامنه ای که پارک کردید تبلیغات نمایش می دهند. این تبلیغات مرتبط با حوزه دامنه پارک شده است و سود حاصل از تبلیغات بین شما و سرویس تبلیغ کننده تقسیم می شود. همچنین برای جلوگیری از کلاه برداری های احتمالی و هدایت ترافیکی که با غلط املایی URL وارد کرده اند هم از مزایای این کار محسوب می شود.

معایب

به این دلیل که محتوایی روی دامنه پارک شده وجود ندارد، صفحه مربوط به آن هم در نتایج موتور های جست و جو نمایش داده نمی شود، حتی اگر برای تبلیغات از آن استفاده کنید. اگر کلی محتوا دارید که با آپلود کردن آن ها در اینترنت می توانید توجه گوگل و همکارانش را جلب کنید بهتر است به جای پارک دامنه، از آن برای اتصال به یک سایت و بالا آوردن آن استفاده کنید. کاربران عموما تبلیغ را دوست ندارند پس وقتی از دامنه ای فقط برای تبلیغات استفاده می شود ممکن است آن را فقط در لیست سیاه خود قرار دهند.

تفاوت ادان دامین و پارک دامین چیست؟

برخلاف پارک دامین از ادان دامین زمانی استفاده می شود که قصد ساخت سایتی متفاوت از آنچه که الان موجود است را روی یک دامنه متفاوت دارید. پس زمانی که دامنه ای را ثبت و اتصال آن را به دامنه اصلی یک سایت پارک می کنید، در حقیقت در حال استفاده از چند دامنه مختلف برای یک سایت هستید. ادان دامین این امکان را فراهم می کند که از چند سایت با دامنه های مختلف روی یک هاست میزبانی و همه را از طریق یک کنترل پنل مدیریت کنید.

تفاوت پارک دامین و ساب دامین و ادان دامین چیست؟

پارک دامنه یک آدرس مستقل است که با هر پسوندی می تواند ثبت شود. اما ساب دامین پیشوندی از دامنه اصلی است و کاملا به دامنه اصلی وابسته است و محتویات مجزا از اطلاعات سایت اصلی را نشان می دهد. ادان دامین قابلیتی است که به کمک آن علاوه بر دامنه اصلی خود می توانید دامنه دیگری را نیز به هاست خود متصل کنید. شما با این کار چند دامنه با محتوای کاملا متفاوت خواهید داشت.

سخن آخر

هر چیزی که در مورد پارک دامین باید می دانستید در این مقاله وجود دارد حتما آن را مطالعه کنید. در مطلب آخر دوباره باید این را ذکر کنیم که با پارک دامنه هر کاربری که وارد سایت های فرعی شما شود به آدرس اصلی سایت شما به صورت اتوماتیک منتقل می شود. برای جلوگیری از اشتباه های تایپی برای کاربران و رسیدن همه آدرس ها به یک سایت باید دامنه های جدید را روی دامنه اصلی پارک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *