دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟


به تمامی فعالیت های بازاریابی که توسط فضای اینترنت صورت می گیرد دیجیتال مارکتینگ می گویند. از آنجایی که امروزه همه افراد بیشتر زمان خود را در فضای اینترنت می گذارنند، این فضا به محیطی برای فروش محصولات و خدمات تبدیل شده و هزاران شغل متفاوت به وجود آمده اند. در این میان بازاریابی پایه و اساس اینترنت و خرید های اینترنتی می باشد و می تواند برقرار کننده ارتباط بین شما و مشتری و یا مخاطبتان باشد. بسیاری از شرکت ها از دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین برای جذب و برقراری تعامل با مشتری استفاده می کنند. در ادامه با وبانو همراه باشید تا به بررسی بیشتر دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

 

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

 

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یکی روش های جدید و پرکاربرد تبلیغاتی بشمار می رود. با توجه به اینکه روزانه تکنولوژی در حال رشد و پیشرفت می باشد، افراد و کاربران بیشتری به این فضا اضافه می شوند. به همین منظور می توان گفت دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال نقش بسیار پر رنگی در این میان ایفا می کند. از مهمترین دلایلی که می توانند اهمیت دیجیتال مارکتینگ را روشن کنند به موارد زیر می توان اشاره کرد:

هدفمند سازی تبلیغات: با استفاده از این روش می توان تبلیغات را بر اساس مشخصاتی همچون جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و مواردی از این قبیل هدفمند کرد. اینکار باعث هدفمندسازی و افزایش بازدهی و در نهایت کاهش هزینه می شود.

قابلیت آنالیز: در دیجیتال مارکتینگ می توان عملکرد تبلیغات را به صورت دقیق آنالیز و بررسی کرد. ابزارهای مختلفی برای این منظور طراحی شده اند که از مهمترین آنها می توان به گوگل آنالیتیک اشاره کرد.

بازدهی بالا: از آنجایی که در دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات به صورت هدفمند دنبال می شوند، بازدهی بالایی خواهند داشت.

دسترسی به بازار جهانی: پایه دیجیتال مارکتینگ، فضای اینترنت می باشد، به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توان به بازار جهانی دسترسی پیدا کرد.

ارتباط دیجیتال مارکتینگ با پیشرفت یک کسب و کار

هنوز هم مشاغلی وجود دارند که برای رونق کسب و کار و برند خود از روش های بازاریابی سنتی استفاده می کنند. اما باید بگوییم که روش های بازاریابی سنتی علاوه بر اینکه هزینه زیادی را بر کسب و کار تحمیل می کنند، بازدهی کمی نیز دارند. به طور کلی می توان گفت سرمایه گذاری در بازاریابی سنتی امروزه منسوخ شده است و بیشتر افراد به سمت بازاریابی آنلاین و دیجیتال روی آورده اند. هزینه تبلیغات در بازارهای آنلاین خیلی کمتر از بازارهای سنتی می باشد. از طرفی تبلیغات در فضای آنلاین به صورت هدفمند انجام می شود و پیشرفت کسب و کار را به همراه دارد.

ارتباط دیجیتال مارکتینگ با پیشرفت یک کسب و کار

ارتباط دیجیتال مارکتینگ با پیشرفت یک کسب و کار

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  • دیجیتال مارکتینگ تعاملی می باشد و به راحتی ردیابی می شود.
  • انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد.
  • عموم افراد می توانند آن را شخصی سازی کنند.
  • عملکرد نامحدودی دارد.
  • سرعت بالایی دارد.
  • خدمات و محصولات را در مقیاس بالایی ارائه می دهد.
  • توجه کاربران را به خوبی جلب می کند.
  • کسب و کارها را به صورت همزمان در چندین رسانه گسترش می دهد.
  • ارتباط صمیمیانه ای را بین کسب و کارهایی که در واقع رقیب یکدیگر می باشند برقرار می کند.
  • امکان پاسخگویی به مشتریان به صورت 24 ساعته وجود دارد.
  • هزینه های بازاریابی را کاهش می دهد.
  • به صورت دائمی می توان به خدمات و محصولات دسترسی داشت.
  • زمان دریافت و یا انتظار برای خدمات و محصولات کم تر می شود.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

بازاریابی محتوا

کانال های زیادی در بازاریابی محتوا نقش دارند که از مهمترین آنها می توان به پست های وبلاگی، کتاب های الکترونیکی و اینفوگرافی ها اشاره کرد.

پست های وبلاگی

اگر بتوانید محتواهای یونیک و با کیفیت تولید کنید و در قسمت وبلاگ وبسایت خود منتشر کنید موتورهای جستجو گوگل ارزش زیادی را برای سایت شما قائل می شوند. اینکار در واقع تعداد بازدید کنندگان سایت شما را افزایش می دهد و این فرصت را برای شما فراهم می کند که بتوانید از طریق سایت نیز کسب درآمد کنید.

پست های وبلاگی

پست های وبلاگی

کتاب های الکترونیکی

زمانی که فردی قصد داشته باشد آموزش ها و یا مطالب طولانی در وبسایت منتشر کند محتوای خود را به قالب کتاب الکترونیکی در می آورد.

اینفوگرافی ها

اینفوگرافی نوعی محتوای بصری می باشد که می تواند مفاهیم مختلفی را به صورت بصری و تصویری به مخاطب منتقل کند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید برند خود را به افراد مختلف معرفی کنید تا بتوانید ترافیک سایت را افزایش دهید. از جمله شبکه های اجتماعی که می توانید با استفاده از آنها بازاریابی کنید می توان به اینستاگرام، توییتر، فیس بوک، لینکدین و… اشاره کرد.

پرداخت به ازای هر کلیک

اگر بتوان ترافیک سایت را افزایش داد با هر کلیک بر روی تبلیغات می توان هزینه ای دریافت کرد. یکی از رایج ترین روش ها در پرداخت به ازای هر کلیک، گوگل اذر است. گوگل ادز این امکان را به شما می دهد که بتوانید تبلیغات خود را در وبسایت هایی که در نتایج اول گوگل هستند منتشر کنید و از این طریق ترافیک وبسایت را افزایش دهید.

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ به این معنی است که محصولات و خدمات افراد و یا سازمان های مختلف را در سایت خود به فروش برسانید و به ازای آنها کمیسیون دریافت کنید.

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ

اتوماسیون بازاریابی فروش

اتوماسیون بازاریابی، نرم افزاری است که بازاریابی شما را به صورت خودکار انجام می دهد.

بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین از طریق نشر تبلیغات و اخبار در وبلاگ ها، سایت های مبتنی بر محتوا و… انجام می شود. این روش با بازاریابی سنتی تفاوت بسیار زیادی دارد و امروزه به یک روش بازاریابی ایده آل تبدیل شده است.

هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اهداف دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین مشخص می شود. یکی از اصلی ترین اهدافی که دیجیتال مارکتینگ دنبال می کند، افزایش سود، معرفی محصولات و خدمات به افراد بیشتر، آشنایی افراد بیشتر با برند و کسب و کار شما و همچنین برآورده کردن نیاز مشتری می باشد. در اصل تمامی کسب و کارهایی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند می توانند از طریق دیجیتال مارکتینک به برند و کسب و کار خود رونق ببخشند و در مسیر موفقیت قدم بردارند.

فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

افرادی که به عنوان دیجیتال مارکتر در این حوزه فعالیت می کنند می توانند به صورت همزمان در چندین حوزه بازاریابی کار کنند و مسئولیت بخش های مختلفی را به عهده بگیرند. از مهمترین فرصت های شغلی که در این زمینه وجود دارند به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • بازاریابی اینستاگرام
  • کارشناس سئو
  • بازاریابی محتوا
  • مدیر تبلیغات دیجیتال
  • مشاور دیجیتال مارکتینگ
  • کارشناس گوگل ادز
  • مدیر تبلیغات دیجیتال
  • متخصص طراحی کمپین های تبلیغاتی

چگونه می توانیم کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

در بخش فوق به معرفی فرصت های شغلی دیجیتال مارکتنیگ پرداخته ایم. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توانیم وارد این حوزه شویم و فعالیت کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما در طول شبانه روز با ابزارهای دیجیتالی زیادی همچون ایمیل، سایت و پیامک سر و کار دارید. اگر بتوانید در این ابزارها، محصول و یا خدمتی را به افراد مختلف معرفی کنید آنگاه می توان گفت شما وارد حوزه دیجیتال مارکتنیگ شده اید. علاوه بر آن روش های زیادی برای وارد شدن به دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. از وظایف مهم یک دیجیتال مارکتر نیز می توان به تحقیق و ارزیابی مشتری و انطباق خدمات و یا محصولات با آن، کنترل بودجه، برنامه ریزی، برندینگ کردن خدمات و محصولات و همچنین افزایش نرخ تبدیل اشاره کرد.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

سخن نهایی

وبانو در این مقاله به بررسی دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال و آنلاین پرداخته است. فرقی نمی کند که شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید یا بزرگ، با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توانید وارد بازار جهانی شوید و در مسیر موفقیت گام بردارید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *